Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

En ny måling fra YouGov viser, at Rema 1000 er danskernes klare favorit inden for dagligvarekæder. Den norske kæde topper også, når man sammenligner med andre detailbutikker.

I foråret viste en måling, at Rema 1000 bliver set som det mest bæredygtige brand i danskernes øjne. Den norske dagligvarekæde overhalede her bl.a. Coop og Aarstiderne, der tidligere har toppet listen.

En ny måling fra YouGov viser, at det ikke kun er inden for bæredygtighed, Rema 1000 går sin sejrsgang hos danskerne. Brandet scorer klart højest af alle supermarkedskæder i Danmark, når det kommer til image.

Det er der sådan set ikke noget nyt i, for Rema 1000 har gennem flere år været placeret blandt toppen i YouGovs overordnede imageranking. Sidste år væltede den norske kæde Lego af tronen og toppede listen over de stærkeste brands i Danmark.

Image er målt ud fra kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed. På de parametre har Rema 1000 en samlet score på 42,8, der giver et markant forspring til nummer to. Her finder man Føtex med en imagescore på 26,2, mens tredjepladsen indtages af endnu et Salling Group-brand, Netto, der har en score på 25,1. Herefter bliver feltet endnu tættere. 


Tal fra YouGov

Sammenligner man listen over supermarkedskæder med detailmarkedet, er Rema 1000 stadig topscorer. Matas ligger nr. et med en score, der er en smule mindre end Rema 1000, nemlig 41,7. 

Matas bliver efterfulgt af Ikea (34,0), mens Imerco indtager tredjepladsen med en score på 29,8 på listen over detailmarkedet eksl. supermarkeder.


Kilde: YouGov

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club