Rene net-butikker får det svært

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Bestseller-direktør tror, at de brands, der både har butikker og internethandel får en fordel fremfor rene net-butikker.

De fysiske butikker er længe blevet udfordret af web-butikkerne, men de butikker, der kun er baseret på internethandel går en sværere fremtid i møde.

Det spår Jens Christian Buhl, der er direktør for e-commerce i Bestseller, i dag i Berlingske.

Bestseller ejer og adm.dir. Anders Holch Povlsen har selv investeret massivt i e-handelsvirksomheder, som britiske Asos, tyske Zalando og danske Stylepit, men hans e-commerce direktør tror altså nu, at virksomhederne, der ejer de forskellige modebrands, får en fordel overfor rene e-handelsbutikker.

”Nu går vi ind i en ny fase, hvor det ikke længere er omgæret af mystik at handle på nettet. Pure players (de, der har skabt en forretning alene på grundlag af en handelsplatform, red.) har været heltene i forhold til at bygge kanaler, men de får det svært nu. De helt store spillere skal nok klare sig men de regionale spillere, der ikke har skala, de kan få det rigtig svært nu,” siger Jens Christian Buhl til avisen.

E-commerce direktøren mener, at det er en fordel for f.eks. Bestseller, at man både har ledelsesmæssig opbakning med hensyn til e-handel og samtidig har en unik kultur i virksomheden.

”Vi er meget privilegeret i at have en ejer, som i den grad tror på det her. Det giver en uhørt opbakning og har en kæmpe ledelsesmæssig værdi. Hvis du kobler det sammen med den unikke kultur i organisationen, ejerskabet og tilliden til den enkelte medarbejder, så ligger en stor del af opskriften til succes indbygget i det.”

Det er dog ikke uden omkostninger at ændre en detailvirksomhed til også at være tilstede på alle platforme globalt. Samtidig stiller det krav om nye kompetencer i virksomheden.

Det har for Bestseller betydet, at man har flyttet e-handelsafdelingen fra Brande til Amsterdam for at få adgang til flere folk med digitale kompetencer.

Berlingske Business, p. 13.