Reportage: Creative North Summit

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Topfolk fra nordiske reklamebureauer mødtes fredag for at finde de 10 stærkeste nordiske kampagner og skabe en fælles fortælling derom. Bureaubiz var med på en kigger.

Fredag morgen var der ekstraordinært mange CEO’s og kreative direktører i det nordiske luftrum. De blev nemlig fløjet ind fra hele Norden til den dagslange Creative North Summit, som Langelinie Pavillonen lagde lokaler til.

Dagens agenda for det uafhængige netværk – der er stiftet for at promovere nordisk kreativitet i reklame og medieverden på globalt plan – var egentlig meget simpel. Den lød: udvælg de 10 bedste kreative nordiske arbejder – og lav et narrativ, der kan sælge nordisk kreativitet til udlandet via en fælles showreel.


47 af de 50 nordiske bureauer, der er med i Creative North.

I skrivende stund er der 50 bureauer i Creative North samarbejdet og Jakob Stigler, der er chairman for Creative North, fortalte fra scenen, at bureauerne havde taget 72 forskellige kampagner med, der skulle dyste om at blive blandt de 10 udvalgte.

Første spadestik til Creative North blev taget til Lions i Cannes for 3 år siden, og nu var det tid til at ‘få noget helt konkret ud over stepperne’, lød det fra Jakob Stigler.


Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Et fascinerende faktum, som Jakob Stigler indledningsvis præsenterede, er hvor stærkt Norden står på reklamefronten, hvis man tæller alle de nordiske landes meritter sammen. Som eksempel havde han sammenregnet antallet af pencils og points som Danmark, Sverige og Norge havde vundet til den internationale award D&AD i 2017.

Som du kan se på nedenstående liste har Danmark, Sverige og Norge til sammen 185 points, som ikke efterlader dem stygt langt bag USA.

Efterfølgende sagde Jakob Stigler til Bureaubiz:

”Der kommer en masse gode ting ud af Norden for tiden, og vi tror på, at kreative arbejder fra Norden kan kendetegnes ved nogle generelle dyder og fællestræk, såsom autenticitet – og at kunne se det universelle i det små. Men da vi er for små til bare at kigge indad på os selv, bliver vi nødt til at vende blikket ud mod verden – og få verden til at vende blikket mod os. Derfor vil vi i dag skabe en showreel, der skaber et fælles narrativ for de nordiske arbejder”.

Han fortsatte:

”Vi skal få folk i verden til at vide, at når der kommer en kampagne eller et bureau fra Norden, så er det garant for en særlig kvalitet, og så bliver de nødt til at forholde sig til det. Det er ikke et nulsums spil, det er noget der vil komme alle nordiske bureauer til gavn. Tag restaurationsbranchen som eksempel. Ude i verden er New Nordic blevet kendt via Noma, men det er kommet alle nordiske restaurationer til gode. Så man kan se Creative North som vores branches pendant til New Nordic.”

På dagen var Kim Jong Andersen moderator, og han fortalte de ca. 50 fremmødte, hvordan dagen skulle forløbe.


Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Først og fremmest blev alle deltagere inddelt i 5 grupper på tværs af nationaliteter, som hver især fik overdraget en portion af de indsendte arbejder, som de derefter skulle udvælge de bedste fra.


Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Da de 5 grupper blev sat til at se arbejder igennem, spredte der sig en intens seriøsitet i lokalerne, hvor der flittigt blev set kampagnefilm og diskuteret for og imod, hvilke kampagner, der skulle videre i udvælgelsesforløbet.


Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Da første udvælgelsesopgave var vel overstået, blev alle samlet til at forestå valget af de endelige 10 kampagner, der skal udgøre den 10-case store showreel, der skal åbne kundedørene i udlandet.

Denne proces forløb ganske gnidningsfrit, da der herskede rimelig bred konsensus omkring, hvilke nordiske cases, der var de stærkeste blandt de stærkeste.

Da de 10 cases var udvalgt, blev deltagerne sendt ud i grupper igen. Denne gang fik de en time til hver især at finde et samlende narrativ, og udforme en demo show-reel, der viser hvordan man favner og sælger de udvalgte cases overfor omverden i fremtiden.

Søren Christensen fra Robert Boisen & Like-minded fortæller om sin gruppes take på at skabe det fælles narrativ:

”Vores idé var at tage de 10 cases’ samlede resultater og klumpe dem sammen. De har jo nogen helt vilde resultater hver især, men hvis man klumper dem sammen til en fælles storyline, som et bevis på hvad Norden kan skabe i samlet flok, så er det jo ekstremt vildt. Jeg mener, at det er 25 mia. i reach og en millard views, som de har tilsammen. Så det er jo nogle vilde tal, og vi synes, at det er en sjov måde at starte en fælles showreel op på.”


Der blev arbejdet med lynets-hast i grupperne i eksekveringsfasen. Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Undervejs og efter arrangementet talte Bureaubiz med et par af deltagerne b.la. Olga Bastian, der er kreativ direktør hos We Love People,

Hvad synes du om arrangementet i dag?

”Det har været en meget positiv oplevelse, og fedt at mærke et skandinavisk fællesskab. Når man ser det arbejde, som kommer ud af Norden for tiden, så bliver man stolt. I dag føler jeg mig som skandinav og jeg synes, at det er så sejt, at folkene bag Creative North har taget dette initiativ til at skabe en platform for fælles-nordisk engagement. ”

Efter i dag – hvad ser du som det specielle særkende ved de bedste nordiske kreative arbejder?   

”Da jeg var i Cannes film-juryen i 2012 kan jeg huske, at de danske arbejder såsom Ikeas ’Kvalitetstestet af hverdagen’ dybest set havde middelmådigheden som værdi. Nu er tendensen mere opløftende positiv og følelsesladet. Vi bruger mindre ironi og har fået mere mening og formål. Vi er ikke bange for at vise følelser uden at være ironiske – vi har fået en form for storslåethed som egentlig er ret u-skandinavist. Det kan du f.eks. se i Volvo Trucks-kampagnen.”


Olga Bastian,  kreativ direktør hos We Love People. Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Bureaubiz talte også med Esben Ehrenreich, kreativ direktør hos Nørgaard Mikkelsen.

Har du i udvælgelses-processen set nogle arbejder fra norden, som du ikke kendte i forvejen? 

“Ja, det er spændende at se de forskellige cases som måske ikke får så meget fokus i hverdagen. Der er f.eks. Koskenkova-casen fra Bobtherobot i Finland. En sjov og godt eksekveret case om det finske vodkabrand, man måske ikke hører så meget om. Meget finsk, meget autentisk. Og som de jo selv siger det: de prøvede først den internationale vej uden succes, og nu kommer de med en storslået ægte fortælling. Meget nordisk.”

Du kan se den omtalte Koskenkova-casen her:

Hvordan har dagen ellers været?

“Det har været en spændende dag med masser af gode cases, gode snakke, hårdt arbejde og ja –  også lidt hygge. Og jeg er stadig meget begejstret over, at der faktisk har siddet så mange kreative mennesker fra de nordiske bureauer og reelt har arbejdet sammen. Noget som jeg altid har savnet f.eks. i Cannes, hvor der aldrig har været et fælles mødested for de nordiske kreative.”

Efter i dag – hvad ser du så som samlende særkende for de nordiske kreative arbejder? 

“Det som vel er mest typisk for de bedste nordiske arbejder er at de bygger på en relevant indsigt, ja endda en kulturel indsigt – noget som alle kender til, noget som alle kan og vil forholde sig til. Jeg tænker at igen autencitet, fælleskab og en meget udpræget nysgerrighed er typisk for os i norden. Og det kan man se på mange af de kreative løsninger her til Creative North.”


Esben Ehrenreich, kreativ direktør hos Nørgaard Mikkelsen, var meget positivt stemt over for Summit-forløbet.

Tilbage til show-reel kreationen.

Efter den intense time med at finde et fælles narrativt take til de 10 udvalgte cases, samledes de 5 grupper for at vise hinanden, hvad de havde kunne op med i den meget begrænsede tidsperiode. Grupperne var dog kommet overraskende langt på den knappe tid.

Jakob Stigler siger om de 5 showreel-præsentationer:

“Jeg fik helt gåsehud, da jeg så oplæggene på showreels. Så mange store cases i ét flow understreger virkelig, hvad vi som region repræsenterer. Nogen sagde, at det her er casefilmen på verdens bedste kampagne, og det er lige præcis det indtryk, som vi vil efterlade resten af verden med. Ønsket om at se mere og ønsket om at finde ud af, hvordan vi i Norden kommer frem til disse fantastiske løsninger.”

Efter de 5 præsentationer skulle alle stemme om, hvilken showreel, der havde det narrativ, som var bedst at bygge videre på fremover. Vinderne blev mødt af store klapsalver.

Men hvad narrativet er, og hvilke 10 cases der er udvalgt, må du væbne dig med tålmodig for at få at vide. Den endelige showreel bliver nemlig først offentliggjort på et senere tidspunkt, når den er færdig i en formfuldent version.


Jakob Stigler havde bobler klar til vinderne af show-reel dysten. Foto: Valdemar Mørkeberg for Creative North.

Bureaubiz fangede til slut moderator Kim Jong Andersen til en afrundende kommentar på summit’en:

“Som moderator var det en udsøgt fornøjelse at se, hvordan repræsentanterne for Nordens bedste bureauer opførte sig kollegialt og bevarede fokus på vores sigte: nemlig at gøre en fælles indsats for at finde de cases, som deltagerne vurderede bedst ville repræsentere Norden på den globale scene. Og ikke alene lykkedes det at komme frem til et showreel, hvor vi gik fra 70 indsendelser til 10 udvalgte cases – vi fik også deltagerne til at arbejde tæt sammen omkring et fælles narrativ til en promo trailer, der skal markedsføre vores nye showreel. Det er da noget af en præstation, når man påtænker, at de tilstedeværende bureauer ellers konkurrerer benhårdt til hverdag og et vidnesbyrd om, at en af de nordiske værdier, vi lagde til grund for evalueringerne, slår igennem i Creative North, nemlig evnen til at samarbejde og have et åbent sind på tværs af alle skel.”