Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Republica og TNS Gallup lancerer i dag et såkaldt PostkasseMeter, og de første resultater fortæller, at næsten en ud af fem ændrer vaner som følge af tilbudsaviser.

Om det er meget eller lidt – det er svært at definere for der er tale om et nyt analyse-værktøj. Men fakta er, at et nyt Postkassemeter, som Republica har udviklet sammen med TNS Gallup, viser, at 17,6 pct. af forbrugerne siger, at de dropper vanerne og køber ind efter de tilbud, som dumper ind ad brevsprækken i ugens tilbudsaviser.

Det tal har man omregnet til, at tilbudsaviser kan flytte 10 mia. kr. om året.

Adm. dir. Kenneth Pedersen, Republica, er selv overrasket over tallet. Han siger i en pressemeddelelse:

“Der har aldrig tidligere været foretaget målinger på, præcis hvor meget økonomi, der lå i at bevæge kunderne via tilbudsmarkedsføring. Detailhandlen har i mange år været klar over, at mediet flytter varesalg butikkerne imellem, men at der var tale om så højt et beløb må vist komme bag på de fleste”.

I PostkasseMeteret interviewes hver uge 100 personer, hvilket betyder at der på årsbasis gennemføres over 5.200 interviews. Alle svar kan krydses med de generelle forbrugerspørgsmål, der indgår i Index Danmark-analyserne fra TNS Gallup. I første omgang vil undersøgelsen koncentrere sig om fire brancheområder: møbelbranchen, dagligvarebranchen, byggebranchen og isenkræmmerbranchen. En del af resultaterne vil være forbeholdt den enkelte detailkæde, der har købt sig adgang til PostkasseMeter, mens en del vil blive offentliggjort på www.postkassemeter.dk.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club