Hverdagen er ikke helt vendt tilbage for danskerne, der for snart to år siden kunne se pressemødet, som lukkede landet. Men det er ikke desto mindre hverdagen, som Republica fokuserer på i sin tilgang over for kunderne.
”Det er alle møderne mellem brands og forbrugerne, som hverdagen er fuld af. Og erkendelsen for virksomheder og ledelser er, at det i dag ikke er så ligetil at orkestrere brand- eller kundeoplevelsen,” siger Niels Henrik Eriksen, der er adm. direktør i Republica.
Tilløbet har været langt, for da Niels Henrik Eriksen tiltrådte i Republica i april 2019, havde bureauet været uden chef i 14 måneder. En ny strategi blev lagt, men den var knapt nok lanceret, da snoren til covid-19 blev klippet, og pandemien erklæret for åben.
Bureauet kom igennem 2020 uden afskedigelser og lønnedgang, og i 2021 blev strategien skærpet – nu med mulighed for også at blive eksekveret.
Jeres strategi hedder vækst i hverdagen – og tager afsæt i, at hverdagen forandrer sig. Det ville være nærliggende at kalde jer et hverdagsbureau …
”Strategien tager udgangspunkt i dét, vi er – et kreativt og strategisk reklamebureau med 60 års erfaring i at skabe præferencer og touchpoints – også længe før, disse ord var fremme. Vi har erfaring i at skabe kundestrøm til butikken, hvilket i dag også betyder digitalt. Vi forstår både retailere og dem, der sælger i retail,” siger Niels Henrik Eriksen.
Hvad er det, der gør hverdagen vanskelig for virksomhederne?
”At skulle forholde sig til morgendagens muligheder samtidig med, at der skal skabes salg. At være profileret og taktisk, at være fysisk og digitalt til stede.”
Det lyder som barske valg …
”Det er ikke et spørgsmål om valg, men om hvor den enkelte virksomhed skal prioritere. Det er bl.a. dét, vores analyse og rådgivning går på. Det profilerende og taktiske skal bindes sammen i en hverdag, hvor brandet skal være bæredygtigt, nutidigt og relevant,” siger Niels Henrik Eriksen og tilføjer:
”90 pct. af tiden er det hverdag. Og dét, der gør mærker stærke, er hverken imagekampagner ved festlige lejligheder eller store fortællinger hvert 3. eller 5. år, men derimod de daglige møder med kunderne.”
Republicas tilgang har angiveligt fået ørenlyd blandt kunderne – og effekt:
”Det er gået godt for vores kunder. Og vi fik selv i 2021 en markant vækst, både på toplinje og bundlinje. Samtidig har vi trimmet virksomheden og er blevet mere effektive i vores drift,” siger Niels Henrik Eriksen.
Nye kunder og medarbejdere
Det seneste år er der kommet en række nye kunder til, bl.a. Klasselotteriet, Andel og C more, og medarbejderstaben er øget omkring 10 pct., så bureauet nu tæller omkring 70 medarbejdere. De senest tilkomne er:
- Pernille Zilmer, strategichef. På Nord DDB i godt 10 år og senest selvstændig
- Katrine Lorenzen Kromann, projektleder. Kommer senest fra Marvelous.
- Rachel Lewin Rukov, tekstforfatter fra KK. Har også været på DR’s talenthold.
- Signe Maria Woetmann, senior projektleder. Kommer senest fra Benjamin Creative.
For en jyde vil Albertslund også være København. Men for en københavner ligger I dælme langt væk. Er det vanskeligt at rekruttere?
”Vi har ikke problemer med at rekruttere. De folk, vi ansætter, tiltrækkes bl.a. af, at Gården ligger i grønne – eller lige nu; hvide – omgivelser med den særlige stemning, det giver. Ingen problemer med parkering, selv om der er mange cykler. Både hovedparten af virksomheder og danskere er jo også bosat uden for Frederiksstaden, så det giver på mange måder god mening,” siger Niels Henrik Eriksen.