“Selvfølgelig er der Heinz-ketchup i Heinz-flaskerne, selvfølgelig,” forsikrede bestyreren af burgerbaren Burger Palace, der har ligget på Københavns Vesterbrogade siden 1980.
Bestyreren vidste ikke, at han svarede en journalist fra metroxpress, som bad Michael Piil, commercial manager for Heinz-ketchup i Danmark, vurdere, om bestyreren talte sandt. Det gjorde han ikke.
“Der er fyldt en billig og sur ketchup på en Heinz-flaske, som er blevet fedtet og mildest talt ulækker af mange genopfyldninger,” konkluderede Michael Piil, efter at han havde prøvesmagt indholdet fra Heinz-flasken.
Bestyreren indrømmede senere, at Michael Piil havde ret.
“Det er vildledning at sælge ketchup, der ikke er Heinz-ketchup, som var det Heinz-ketchup,” siger Bjørn Wir-lander, chef i Fødevarestyrelsen.
Heinz, der i Danmark er i indædt konkurrence med Beauvais’ ketchup, frygter, at nogle forbrugere kan tro, at Heinz-ketchup faktisk smager som det billige ketchup i Heinz-flaskerne.
I USA har Heinz tidligere konkluderet, at hver femte restauratør genopfylder de ikoniske Heinz-flasker – enten med billig-ketchup eller med ægte Heinz-ketchup fra store spande eller poser, hvor literprisen er langt lavere, end når den købes i små flasker.
Ingen ved, hvor mange der fylder billig-ketchup på mærkevareflasker i Danmark, men få hundrede meter fra Vesterbrogade på Halmtorvets gourmetburger-restaurant Burger Corner opstår et andet problem.
“Her er der fyldt Heinz-ketchup i Heinz-flaskerne, men flaskerne er meget ulækre, så også her bliver vores varemærke bragt i forlegenhed,” siger Michael Piil til metroxpress.
Tjeneren erkendte, at flaskerne trængte til rengøring.
Ritzau/metroxpress