Medier ridser i lakken på Momondos succes-film

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

The DNA Journey fra Momondo har fået massiv opmærksomhed – og efterfølgende granskning. Nu har castingen fået kritik – bl.a. går en af de medvirkende ifølge Jyllands-Posten igen fra en anden Momondo-reklame.

I efteråret 2013 fortalte rejsesøgemaskinen Momondo, at man havde valgt DDB som sit bureau. 2 år senere skiftede Momondo bureau på ny – uden at gøre væsentligt væsen ud af dét.

Men det har samarbejdet med &Co så på det seneste gjort: På under en uge har filmen The DNA Journey fået 26 mio. visninger på Facebook, blevet delt over 30.000 gange og fået godt 1100 kommentarer med på vejen. På YouTube er filmen blevet vist over 3,7 mio. gange.

Når så mange ser en film, er der også nogle, der ser den med en lup. Ikke mindst når det temaet nærmer sig tidens store konflikt omkring flygtninge og migranter. Det kan tages som udtryk for, at filmen ikke bare bliver set af mange – den stikker også dybere.

Spørgsmålet er så, hvad der kommer frem, når luppen bliver sat på.

Det har Ekstra Bladet gjort og fundet frem til, at mindst 3 af i alt ca. 70 medvirkende i filmen, hvor personer fra alverdens lande får deres herkomst dokumenteret via en DNA-test, er skuespillere.

Momondos presseansvarlige, Lasse Skole Hansen, svarer udførligt på Ekstra Bladets spørgsmål: Et castingbureau har bistået i processen, hvad der er almindelig praksis i forbindelse med en reklamefilm. Og deltagerne var ikke castet som skuespillere – at nogle var det, var tilfældigt – og filmen er ikke scriptet.

Og de stærke følelser hos de medvirkende skyldes ikke deres profession, men det menneskeligt nærgående og dybt personlige:

“De er hyret som eksponenter for vores ide, som er, at vi har mere til fælles med mennesker, end vi går og tror. DNA kan være et kraftfuldt værktøj til at vise det fællesskab,” siger Lasse Skole Hansen.

Han understreger Momondos pointe med filmen:

“Det er rigtige mennesker, som har testet deres egen DNA, og får svar på deres egen DNA-test for første gang nogensinde, og det har vi filmet på kamera. Så man kan sige, at idet, du starter kameraet og sætter folk foran, så har du allerede en mere anspændt situation og en vis grad af iscenesættelse, og det er jo et grundvilkår, når man optager ting. Det gælder selvfølgelig også her, men filmen er fuldstændig uden replikker eller noget – det er folks egne spontane ideer og reaktioner, vi filmer.”

Momondos redegørelse fjernede imidlertid ikke fokus på castingen. For sidst på eftermiddagen, onsdag, trak Jyllands-Posten en artikel, fra Ritzau Fokus, tilbage.

”… nu har det vist sig, at flere af testpersonerne er skuespillere, som er instrueret til at virke overvældede over deres rødder. Dermed er der tale om et reklamestunt, som ikke skulle være blevet til en journalistisk artikel, meddeler Ritzau Fokus.”

Og en af de medvirkende, Carlos Olis DoCarlo, har medvirket i en anden af Momondos reklamefilm, hedder det i Jyllands-Posten.

Diskussionen fandt ikke kun sted blandt Ekstra Bladets læsere og i JP’s redaktion. Også bureaubranchen har fundet filmen og castingen debat-egnet. Blandt andet på Silas Gøttlers åbne Facebook-side, hvor hans afsæt var, at en god historie og en værdig og vigtig pointe får en bismag, når det ægte ikke er ægte ægte.

Et halvt hundrede meningsudvekslinger mellem ca. 30 bureaufolk understregede både konceptets styrke og fraværet af enighed – jo, det er tydeligt castet, men hvorvidt det reelt betyder noget, blev alene i denne tråd diskuteret over syv timer.