Rift om digitale folk. Men kun de bedste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kunde & Co har netop opslået 7 ledige stillinger – alle med fokus på online. Valtech har for nylig opslået 10 ledige stillinger.

Kunde & Co har netop sat gang i en digital oprustning, hvor der er opslået 7 ledige stillinger – bl.a. her på Bureaubiz. Kunde’s initiativ kommer få uger efter, at det digitale bureau, Valtech, satte gang i en oprustning med 10 medarbejdere.

Alt tyder således på, at der både er mere gang i markedet – og at der i særdeleshed er rift om de digitale folk.

“Vi gik i gang med rekrutteringen i sommer, og selvom vi har ansat 5, så fastholder vi søgningen efter 10 nye folk,” siger adm. dir. Carsten Brogaard Jensen, Valtech.

At tale om, at der er rift om de digitale folk, skal dog nuanceres, understreger han.

“Det er ikke svært at få mange ansøgere. Men der er rift om de folk, der er ‘plug and play’. Kravene fra kunderne er vokset, og derfor er vi meget mere kræsne end før krisen,” siger Carsten Brogaard Jensen.

At der er mere gang i markedet kan også ses hos postproduktions-selskabet, Duckling. Her har man inden for de seneste måneder ansat 10 nye folk – hvoraf 5 er inden for visual effects og 3D.

“Duckling har været gennem en turbulent tid, hvor man har skåret en del ned fra de 40 mand, man var tidligere. Nu er der mere gang i markedet, og derfor opruster vi igen. Samtidig er der større efterspørgsel på tungere effects og 3D til filmene,” siger Mads Munk, der købte Duckling i foråret.

Hos Kunde & Co fortæller partner, Søren Poulsen, at oprustningen har bund i aktivitet, der allerede er til stede på bureauet.

“Efter sidste år, der var hårdt for os lige som for mange andre, har vi oplevet en fremgang, der tegner mere og mere solid. Vi har indtil nu klaret mange af opgaverne ved hjælp af free-lancere, men nu synes vi, situationen er til at styrke kompetencerne på bureauet,” siger Søren Poulsen og fortsætter:

“Vi vil ikke ophøre med at anvende free-lancere. De vil fortsat være en aktiv ressource på bureauet. Men vi vil have lidt større båndbredde på en række kompetencer – bl.a. fordi vi taler om mere langvarige projekter, hvor vi skal have en leveringssikkerhed over for kunderne.”

Søren Poulsen peger desuden på, at bureauet hele året har haft meget fokus på integreret kommunikation, og det har givet flere opgaver, således at det digitale spiller en større rolle.

“Vi er dog langt fra ved at blive et digitalt bureau. Vi ser det sådan, at den store og vigtige opgave er, at få tænkt det digitale rigtigt ind i virksomhedernes branding og markedsføring,” siger Søren Poulsen.

De 7 stillingsopslag har desuden et andet perspektiv.

“Vi får i forvejen mange henvendelser, og har da også løbende rekrutteret nogle folk ad den vej. Men vi har ønsket at søge dialog med folk, som ikke normalt tænker på Kunde & Co – det er baggrunden for at vi har valgt at gå ud på denne måde,” siger Søren Poulsen.

Også hos Valtech snakker Carsten Brogaard Jensen om at søge kontakt med folk fra andre miljøer end dem, bureauet klassisk færdes inden for.

“Ingen kan have interesse i at fremkalde en lønspiral, hvor vi hugger fra hinanden. Derfor vil vi helst rekruttere udefra,” siger Carsten Brogaard Jensen.

Taler man f.eks. om programmeringsmæssige kompetencer, er der et massivt udbud af folk fra udlandet.

“Vi taler om folk med 5-10 års erhvervserfaring og en længere uddannelse, så kan man håndtere udenlandske ansatte, så er der et godt udbud her,” siger Carsten Brogaard Jensen.