Af Peter Engholm 25@mail.dk

Reklameindtægterne buldrer frem for Facebook, men den gennemsnitlige Facebook-annonce klarer sig ikke overdådigt.

Adweek har læst en rapport fra analysefirmaet Webtrends, der har gennemgået 11.000 forskellige annoncekampagner på Facebook, som tilsammen havde 4,5 mia. visninger. Og firmaet er ikke imponeret:

I 2009 var klikfrekvensen på Facebook på 0,063 pct., og dét tal faldt til 0,051 pct. i 2010. Det betød, at CPM på Facebook har sneget sig opad, fra 17 cents i 2009 til 25 pct. sidste år.

De eneste annonce-kategorier, der brød 0,1 pct. grænsen, var “tabloids and blogs” (0,165 pct.) og “media and entertainment” (0,154 pct.). I den anden ende – som den kategori, der klarede sig dårligst – finder vi ifølge Webtrends healthcare med en klikfrekvens på 0,011 pct. – med en gennemsnit cost-per-click svarende til små 7 kr.

Facebooks CPM er stadig relativt lave, og selv om mange annoncører går på Facebook for at drive trafik til deres site eller sælge varer, så bruger mange klassiske brands Facebook som – nå-ja: – et socialt medie og ikke ud fra evnen til at drive clicks.

Social annoncer er ifølge Webtrends heller ikke særlig gangbare – i al fald ikke i særlig lang tid. Annoncer baseret på brugernes interesser fadede ud efter 3-4 dage, “and it’s back to the drawing board,” som Webtrends konstaterer.

Ikke desto mindre flokkes annoncørerne om Facebook. Ifølge eMarketer vil reklameforbruget på Facebook i år nå 12 mia. kr. alene i USA og næsten 22 mia. kr. på verdensplan.

Kommentarer

  1. Interessant læsning, men nu er det jo sådan at det for de fleste professionelle online annoncører ikke kun handler om CTR(%) og kliks…

    Det kan godt være at Facebook’s social ads (som jeg er ret sikker på denne undersøgelse er baseret på) ikke har de højeste klikrater (tværtimod) – tilgengæld har de en lav CPM/CPC og endnu vigtigere de er fantastiske til at generere leads kva den målretning Facebook tilbyder.

    Det er dog rigtig at man skal arbejde professionelt med sine kampagner og optimere dem løbende ved bl.a. at tilføje nye annoncekombinationer – det ændrer dog ikke på at annoncering på Facebook er yderst effektivt for rigtig mange annoncører…

  2. Når man annoncerer på et medie som Facebook så vil Marketplace Ads(tidligere social ads) hurtigt falde i performance, hvis ikke man optimerer løbende på dem, ganske som Lars nævner. Dette skyldes at med en gennemsnitlig timespend over 20 minutter pr dag, så vil danskerne se mange reklamer hver dag på Facebook, og annoncerne vil derfor hurtigere opleve end wear-out effekt end andre steder på nettet.
    Derudover er det super rart at opleve at de klassiske brands bruger Facebook til branding, hvilket gøres muligt da Facebook pt. er verdens største engagement platform, som derved giver alle brands en oplagt mulighed for at opbygge aktive forums med fokus på deres brands/produkter.

  3. Er denne undersøgelse foretaget på baggrund af amerikanske annoncører eller er det et globalt udpluk? For det er vel ret så essentielt at kigge på tal fra Danmark og ikke USA hvis man er en dansk annoncør?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club