Robert/Boisen napper kunde fra Partners

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En velkendt annoncør ønsker at stå skarpere i markedet. Men Robert/Boisens arbejde retter sig ikke nødvendigvis mod at lave en ny reklamekampagne.

Kvik Køkkener har skiftet bureau. Efter i 3 1/2 år at have samarbejdet med Wibroe, Duckert & Partners har man i stedet indledt et samarbejde med Robert/Boisen & Likeminded.

Valget er truffet efter en bureaukonkurrence og på basis af en proces, hvor man har følt et behov for at få helt nye øjne på markedsføringen. Derfor var Partners heller ikke med i konkurrencen.

“I de 3 1/2 år, vi har samarbejdet med Partners er det gået godt. Vi er vokset. Men vi har også siden årsskiftet arbejde på en proces omkring at lægge en helt ny strategi, hvor vi vil søge at placere os mere skarpt i markedet, og derfor vurderede vi, at der var behov for at finde en ny partner,” siger marketingchef, Kasper Granat.

Det er en proces, der er i gang netop nu, hvor Kvik lægger vægt på at engagere selskabets franchisetagere. Det skete så for alvor på et heldagsmøde i lørdags.

“Nu bliver ideerne og tankerne så testet ude hos franchisetagerne med henblik på at kunne præsentere dem til efteråret. Robert/Boisen er en partner, der kommer til at være en del af processen, og de er således ikke valgt på basis af et kreativt oplæg. De er snarere valgt, fordi vi hos dem fandt et mindset, der matchede vores eget om at finde simple men effektfulde løsninger,” siger Kasper Granat og fortsætter:

“Vi ser dem som en tæt partner, der også skal udfordre os undervejs, så det ikke blot kommer til at handle om reklame. Resultatet af samarbejdet med Robert/Boisen kan meget vel komme til at handle om mange andre former for kommunikation, produktudvikling eller initiativer i forhold til at styrke dialogen mellem vores franchisetagere og kunderne.”

Kvik har i en årrække arbejdet med en tagline, som først lød “Alle har ret til et fedt køkken” og siden blev til “Alle har råd til et fedt køkken”.

Men taglinen er reelt forsvundet i takt med at Kvik lige som konkurrenterne er blevet mere taktiske.

Det er det, som man nu vil lave om på.

“Vi skal ikke nødvendigvis have en ny tagline – men vi skal have en ny mission, som vi kan levere på,” siger Kasper Granat.

Det skal dog tilføjes, at den nye mission reelt handler om at finde tilbage til rødderne.

“Vi har 30 års jubilæum i år, og det har været med til at sætte gang i processen. Vi har været på en fantastisk rejse med vækst, mange nye butikker og markeder – Kvik er faktisk på 11 markeder nu – men vi mener egentlig ikke, vi udnytter vores potentiale,” siger Kasper Granat og fortsætter:

“En af de ting, der gør Kvik til noget unikt, er vores franchisetagere, og derfor ser vi det som vigtigt at engagere dem i processen, hvor vi søger tilbage i det, som har gjort os til en succes. Vi skal stå klarere i markedet, for at udnytte vores potentiale og gøres os mindre afhængige af den taktiske prisfokusering, som præger markedet.”