Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Men også den med den korteste levetid. Lørdagen byder på en event, hvor man kan købe chokolade uden at skulle have penge op af lommen. Til gengæld kommer eventen til at leve videre på de sociale medier.

I dag ligger der en tøjbutik. I morgen kl. 11 vil det være en chokoladebutik. Og på mandag vil det igen være en tøjbutik.

Adressen er Købmagergade i København over for Illum – et af byens travleste steder – og det hele handler om en anderledes kreativ ide til at markedsføre Anthon Berg.

Konceptet går ud på, at tøjbutikken i morgen vil være en Anthon Berg butik i fem timer. Men chokoladen på hylderne skal ikke betales med kolde kontanter. Prisen er forskellige tjenester – som f.eks. at lade kæresten bestemme over fjernbetjeningen lørdag aften eller være en eller andens handyman en hel dag – og betalingen sker ved, at man skriver løftet ind på Facebook.

Efterfølgende kan man deltage i en konkurrence, hvis man sender billeder ind med dokumentation af, at man har “betalt” for chokoladen.

“Selvfølgelig kan vi ikke kontrollere, om folk rent faktisk gør, hvad de lover. Men normalt kommer der et socialt pres, når man melder det ud i de sociale medier, og desuden kan konkurrencen også være med til at motivere for at leve op til løftet,” siger Søren Christensen, der er partner i Robert/Boisen & Likeminded, der har udviklet konceptet.

Han peger endvidere på, at eventen på denne måde forlænges via de sociale medier.

I anden fase af kampagnen, vil der komme en film byggende på optagelser fra i morgen samt eventuelt klip, der bliver indsendt. Desuden vil der køre en kampagne på Radio 100FM, hvor folk kan nominere venner, der fortjener at blive hyldet, og hvor radioværterne så vil uddele chokolade til et antal.

Markedsføringen af selve eventen er sket via annoncer i MetroXpress og BT samt Anthon Bergs Facebook-side, der har 35.000 tilmeldte.

“Men det er et ret travlt hjørne, så vi tror ikke, det bliver svært at trække folk til,” siger Søren Christensen.

Essencius tager sig af PR omkring eventen.

Ideen bygger videre på den platform, der tidligere er blevet etableret med mere tradtionelle midler under temaet “You can never be too generous”.

“Chokolade har i umindelige tider været et anerkendt symbol på generøsitet og ligget dybt i Anthons Bergs DNA lige siden hr. Anthon Berg uddelte marcipanstykker dyppet i chokolade til de ventende kunder i køen foran hans butik tilbage i 1884. En generøs handling, der grundlagde den danske klassiker, marcipanbrødet – og som støbte idéen til, at vi hos Anthon Berg nu mere end 120 år efter har besluttet os for at sprede generøsitet til danskerne,” siger brand director hos Anthon Berg, Hanne Jyrup Rasmussen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club