Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det danske firma har fremgang med at sælge til amerikanske handymænd. Men successen er bygget på, at konerne sender dem ned efter Rockwool.

Kvinder fylder langt mere i indkøbsbeslutningerne, end mange bureauer og annoncører gør sig klart. Den indsigt har bl.a. reklamebureauet Lowe Friends i de senere år gjort meget for at gøre opmærksom på.

Og som et ekko på synspunktet træder Rockwool i dagens Berlinger frem og fortæller om succes i USA. Umiddelbart med at sælge Rockwool til amerikanske handymen, men det er faktisk konerne, der sender dem ned til byggemarkedet for at købe Rockwool.

»Det handler om tryghed. Undersøgelserne viser, at det faktisk er kvinden, der bestemmer, at nu skal manden i byen med sin pickup, og han skal have stenuld med hjem, for det er det mest brandsikre. Det budskab er det lykkedes at komme ud med i Nordamerika,« siger Rockwools topchef, Eelco van Heel, til Berlingske og henviser til markedsundersøgelser, der viser, at det er konen, der bestemmer, at huset skal isoleres med Rockwool og ikke skum eller glasuld.

Avisen fortæller videre, at Rockwool har anvendt en lavpraktisk direct-to-consumer markedsføring, hvor man lørdag efter lørdag demonstrerer Rockwools egenskaber ved byggemarkederne, og det har nu givet 25 pct. af markedet for isoleringsmateriale i gør-det-selv-segmentet i Canada og i de to store gør-det-selv-kæder, Home Depot og Lowe, som selskabet leverer til i USA.

Eelco Van Heel vil ikke afsløre Rockwools præcise markedsandel af det omkring 30 milliarder kr. store amerikanske marked for isolering, men ved at se på de nøgletal, Rockwool oplyser i sine regnskaber, lyder Berlingskes bud på et sted mellem tre og fem pct.

Berlingske Business, p 6-7

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club