Ronnie Job med i Danske Spils bestyrelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om ny bestyrelse i Danske Spil samt om et tilbageholdende sponsormarked.

Med liberaliseringen af det danske spillemarked, har Danske Spil behov for at gøre bestyrelsen mere professionel.

Det betyder, at der indtræder tre nye bestyrelsesmedlemmer, som i øvrigt formindskes fra 15 til 9 medlemmer.

De tre nye er Ronnie Job, der er CEOi AdPeople og Global CEO i Enfatico, professor på CBS Maiken Schulz og Fie Hansen-Hoeck ejer af Retail Network.

Om årsagen til, at det bliver netop de tre, siger Peter Gæmelke, bestyrelsesformand i Danske Spil:

“Vi ville have en med god indsigt i markedsføring og der kommer Maiken Schulz ind. Vi skulle også bruge en med stor viden om IT og IT-platforme, da en væsentlig del af Danske Spils succes hviler på, at IT fungerer. Her venter vi, at Ronnie Job spiller ind med kompetencer. Danske Spil sælger rigtigt meget vigtig detailhandel og her har det tredje nye bestyrelsesmedlem Fie Hansen-Hoeck gode kompetencer”.

Ronnie Jobs bureau har i mange år været bureau for Dell på globalt plan (Børsen Executive, p. 10).

Virksomheder holder igen med sponsorater

Den økonomiske krise betyder, at virksomhederne fokuserer på kortsigtede i stedet for langsigtede aktiviteter som sponsoraftaler.

Den udmelding kommer fra de to største sponsorbureauer SponsorPeople og Promovator.

Adm.dir. Thomas Klærke fra SponsorPeople siger til Berlingske:

Et sponsorat er typisk en langsigtet investering på mindst et par år og det er der mange virksomheder som ikke tør forpligte sig til i den nuværende økonomiske situation. I stedet har de et kortsigtet fokus, og bruger derfor pengene på marketingaktiviteter, der kaster af sig her og nu”.

Direktøren for SponsorPeople vurderer, at nytegninger af sponsorater i andet halvår af 2011 ligger på index 80 i forhold til samme periode sidste år.

Promovators direktør Christian Vollerslev, vurderer også at niveauet er gået tilbage. Han anslår at tilbagegangen ligger på omkring 15 procent og han er enig i, at virksomhederne generelt tænker mere kortsigtet, men tilføjer, at tilbagegangen primært skyldes de mellemstore virksomheder:

“Større virksomheder har ofte mere overskud og styr på deres sponsorater og ved, hvordan de også på den kortere bane kan få dem til at skabe værdi eksempelvis gennem målbart salg. Derfor kan de stadig forpligte sig mere langsigtet”.

Vurderingen fra de to sponsorbureauer er, at sponsorforbruget vil befinde sig på det nuværende lavere niveau i første halvdel af 2012 (Berlingske Business, p. 12).