Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Men bevarede sorte tal på bundlinjen. Brandstifter i Silkeborg klarede sig noget bedre.

Rosenstand, Kyllebæk & Co blev ramt med en vis forsinkelse af den krise, der har præget reklamebranchen siden slutningen af 2008.

Bureauet kom gennem regnskabsåret 2008/09 med vækst, mens det seneste regnskab blev præget af faldende aktivitet hos kunder og en enkelt, der forsvandt, fordi den indgik i en fusion, hvor det blev et andet bureau, der fik kunden.

Adm. dir. Søren Kyllebæk glæder sig dog over, at det er lykkedes at fastholde de sorte tal på bundlinjen.

“Det er ikke lykkedes os at kompensere den faldende aktivitet med nye kunder. Vi har dog sørget for at trimme forretningen, så resultatet er acceptabelt,” siger han og fortsætter:

“Vores koncept er at arbejde på basis af en lille gruppe af seniorkompetencer på strategisk sparring og kreativ konceptudvikling – og så supplere med free-lancere. Det koncept holder , og for det kommende år er vi moderate optimister. Vi har en række ting i gang, og har bl.a. vundet Ikano, så vi tror på vækst.”

I Silkeborg finder man et andet lille bureau af samme størrelse som Rosenstand, Kyllebæk & Co. Brandstifter, der har den tidligere Copyright-ejer, Henrik Holst Christensen som ejer, kom noget bedre ud af seneste regnskabsår – uden dog at kunne prale med vækst.

Brandstifter måtte notere et beskedent fald i bruttoavancen – dog ikke mere end, at det er et særdeles lønsomt bureau med en af branchens højeste bruttoavancer pr. medarbejder.

Nøgletal for Rosenstand, Kyllebæk & Co

  • Bruttoavance 4,3 mio. kr. -28,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 860.000 kr. +0,3 pct.
  • Lønandel 73,8 (69,2)
  • Resultat af primær drift +0,217 mio. kr. -65,8 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Brandstifter

  • Bruttoavance 5,1 mio. kr. -3,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,275 mio. kr. -3,8 pct.
  • Lønandel 45,9 (42,5)
  • Resultat af primær drift +1,591 mio. kr. -6,1 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club