Royal Copenhagen i luften med første reklamefilm i lang tid

peng

Briefen til bureauet var usædvanlig: Skab en kunstnerisk fortolkning af farverne blå og sort. Se filmene – og kommentarerne – her.

Liquidminds står bag udviklingen af et univers til Royal Copenhagens to nylancerede stel med udgangspunkt i stellenes farver .

Blå og Sort Riflet stel er to nye selvstændige produktserier fra Royal Copenhagen. De er skabt på den riflede form fra 1775, men skiller sig ud med deres rå og mat glaserede overflade i hhv. sort og blå.

På den baggrund fik Liquidminds udfordringen med at skabe en kunstnerisk fortolkning af de to farver. Det handler om at formidle, at en farve ikke bare en farve, men at stellene er en lille kunstnerisk genistreg.

Opgaven blev løst ved at kombinere fire kunstarter – musik, dans, tekst og levende billeder. Et kreativet samsurium forenet i fortællingen om farven, hvor de fire kunstarter blandes i hver sin film, om hver sin farve. Og i øvrigt de første film fra Royal Copenhagen i en rum tid.

”At danse en farve lyder jo som en scene fra Casper og Mandrilaftalen, men ikke desto mindre var det nøjagtigt, hvad vi forsøgte. Reklamen har med de fire kunstarter fået en kraftig kunstnerisk dimension, og det klæder et mærke som Royal Copenhagen, der jo netop producerer brugskunst,” siger Olga Bastian, kreativ direktør på Liquidminds.

Hun suppleres af strategisk direktør Rune Hørslev:

”Netop det at vi bevæger os væk fra det klassiske reklameformat bevirker, at filmen bliver modtaget helt anderledes, og at folk kan dele den uden at føle, de reklamerer. På en måde kan man sige, at viralitet har ændret sig til også at handle om kvalitet.”

Filmene findes i to lange kunstneriske versioner til udstillinger og to korte til internettet. Og skal ses i sammenhæng med det øvrige taktiske univers med annoncer, POS, emballagetekst og vinduesdekorationer.

Den lange version af de to film ses her:

Blå:

Sort: