Rune Hørslev: Den ville jeg ønske, jeg havde lavet

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Kontaktdirektør Rune Hørslev fra Mensch er vild med nogle af de mere klassiske kampagner for aviser, og han drømmer om muligheden for at lave lige så stærk kommunikation for en avis en dag.

Vi har spurgt Rune Hørslev, der er kontaktdirektør hos Mensch, hvilken reklame han ville ønske, han havde lavet. Her kommer hans svar.

“I 1986 lavede The Guardian en reklame, der på mange måder stadig er relevant i dag. Den viser en indsigt i forhold til både vores forståelse af verden og god journalistik, som meget efterfølgende kommunikation har fulgt op på. Reklamen hedder ‘Point of View’. Og den ville jeg ønske, jeg havde lavet.”

Hvad, synes du, er mest imponerende ved kampagnen?

“Point of view giver ikke blot publikum en erkendelse i forhold til avisen, men også i forhold til vores måde at anskue andre mennesker på. Gennem publikums misforståelse af en situation lader den os forstå, at vi ikke må dømme andre uden kende hele baggrunden. Og det er hele baggrunden, The Guardian tilbyder.”

Især markedsføring af aviser har gjort et indtryk på Rune Hørslev:

“Jeg ville generelt ønske, at jeg havde fået mulighed for at arbejde mere med markedsføring af aviser i min karriere. Særligt før i tiden. Nyhedsmedierne har en særlig mulighed for at lave god kommunikation, fordi budskabet giver mulighed for det. Så gennem tiden er der en hel stribe af kampagner for aviser, som jeg ville ønske, at jeg havde lavet,” fortæller Rune Hørslev, og han har da også flere favoritter:

“I Danmark er min personlige favorit Politikens Drengekor lavet af Frederik Preisler, Hanne Schmidt og Stevan Treshow. Den overraskelse, der ligger gemt i den film, får mig stadig til at få ondt i fordommene, og kampagnen er mindst lige så relevant i dag, som den var for ti år siden.”

En del af tidens reklamer for Ekstra Bladet har også gjort indtryk på Rune Hørslev:

“Igennem en lang årrække skilte Ekstra Bladet sig også ud med nogle af de skarpeste og mest humoristiske kampagner. Fra den gamle WDP-film, hvor den lille havfrue bliver forvandlet til et skelet i en atomulykke. Til kampagnen med bademesteren, som nok næppe var blevet godkendt af en marketingdirektør efter #MeToo.”

“Ekstra Bladets kampagner var i lang tid et lille lyspunkt i reklameblokken, og der er virkelig mange gode klassikere iblandt. Og selv om payoffet og bureauerne bag skiftede, så var det samfundskritiske ståsted altid det samme.”

I starten af 00’erne lavede avisen blandt andet ‘Skandalerne afslører jo ikke sig selv’, ‘Forestil dig en verden uden Ekstrabladet’ og ‘Velkommen på forsiden’, der alle tre imponerede Rune Hørslev:

“Dengang var jeg i starten af 20’erne, og de var klart medvirkende til, at jeg selv fik lyst til at lave reklame. De senere år synes jeg, der har været længere mellem snapsene, men jeg håber stadig, der kommer en mulighed for at lave noget stærk kommunikation for en avis.”

‘Skandalerne afslører jo ikke sig selv’

‘Forestil dig en verden uden Ekstrabladet’

‘Velkommen på forsiden’