Sådan får du forbrugerne til at købe mere

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, hvordan man får forbrugeren til at købe mere. Om dansk firma, der først nu vil markedsføre deres hovedtelefoner, som de sælger gennem Apple. Samt om mediehuse, der satser på event-afdelinger.

Det er ingen hemmelighed, at trods små positive tegn i sol og måne, er forbruget ikke på sit højeste lige nu.

Men virksomheder kan selv gøre en del for at få folk til at bruge flere penge – også i krisetider. Mikkel Rasmussen, partner i innovationsvirksomheden Red Associates, giver i Jyllands-Posten sit bud på, hvordan man får forbrugerne til at bruge flere penge.

Han mener, at det handler om at have et produkt, der giver mening for folk i den hverdag, de lever.

Det er en fejl, at virksomhederne bruger fortælling og forbrug som en identitet i sig selv, for folk har ikke brug for at flashe deres forbrug i disse tider, siger Mikkel Rasmussen.

I stedet vil forbrugerne bruge penge på produkter, der har en funktionel mening og man skal tilbyde dem noget, som de kan engagere sig i.

Ifølge innovationsstrategen handler det mindre om emotionelt, reklamedrevet forbrug og mere om, hvilke konkrete, funktionelle værdier et produkt skaber.

Som eksempel nævner Mikkel Rasmussen, at forbrugerne gerne vil betale 5000 kroner for en mobiltelefon, som man bruger flere gange om dagen og bruger til kommunikation og til at skabe sociale relationer.

Samtidig vil produkter, som er lokale, håndlavede eller hjemmelavede – altså det nærværende og det ukomplicerede være interessante for forbrugerne.

Som eksempel nævner Mikkel Rasmussen her, at mange begynder at bygge deres egne cykler, fordi det giver mening for en selv og fordi det ikke handler om at vise, at man har en ny, dyr cykel.

Det gælder altså – mener Mikkel Rasmussen – for virksomhederne om at mindske afstanden til forbrugeren og komme tilbage til et kerneprodukt, der giver mening (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 11).

Dansk hovedtelefonfirma løfter salg via Apple

AIAIAI er en dansk hovedtelefonproducent, der har god vind i sejlene bl.a. fordi Apple sælger deres hovedtelefoner i Apple stores i hele Europa.

Virksomheden blev startet af fire iværksættere for seks år siden og fokus var fra start at fokusere på at skabe et nyt og anderledes design.

Frederik Jørgensen, der er en af de fire iværksættere, er overbevist om, at Apple ikke ville have valgt at samarbejde med AIAIAI, hvis man forinden var gået bredt ud med sin markedsføring. Han mener, at der er en fordel i at være et nicheprodukt, som kan formes og udvikles i forbrugernes bevidsthed.

En stor del af markedsføringen har bestået i at få de rigtige mennesker til at bruge produkterne og derfor er hovedtelefonerne blevet placeret på de rigtige dj’s for at sende et signal om at produktet er for feinschmeckere.

AIAIAI omsatte sidste år for 12 mio. kroner og i år forventer man en omsætning på 30 mio. kroner.

For at vækste vil AIAIAI have fat i en bredere målgruppe og derfor vil de satse mere på markedsføring. Men det bliver ikke traditionel markedsføring:

“Det betyder ikke, at vi satser på printannoncer i 20 forskellige lande. Derimod vil vi være endnu mere synlige på festivaler og under andre musikevents og pleje den subkultur som vi selv er en del af”, siger en af de fire iværksættere Frederik Jørgensen.

Han tilføjer, at AIAIAI fra start har bygget mode og livsstil ind i deres produkter og at samarbejdet med Apple har styrket AIAIAIs brand (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 17).

Medier bliver event-bureauer

Medier har længe ikke nøjedes med at satse på annoncesalg – også indkøbsklubber og tilbudssites er blevet en del af mediernes salg.

I dag skriver Børsen, at de selv samt Aller Medier endvidere har oprettet eventafdelinger, fordi annoncekunderne ikke længere vil nøjes med at få kontakt med læserne gennem spalterne.

“Efterspørgslen efter events er nu så anselig, at vi har set fordele i at nedsætte en dedikeret event-afdeling, der både kan hjælpe i huset, men også kan stå for afviklingen af events for eksterne samarbejdspartnere. Dertil har vi haft stor succes med at indgå aftaler direkte med sponsorer på udvalgte events”, siger Ene Charlotte Krog, annoncedirektør i Aller Media.

Mediehusenes fordel er, at de kan skaffe annoncøren en direkte kontakt til målgruppen. Mediacom Beyond Advertising rådgiver virksomheder i at få folk til at engagere sig mere i deres brand. Direktør Palle Diederichsen er enig i, at events er en god mulighed:

“Med et af Børsens events kan annoncøren møde 200 personer, der ligger inden for annoncørens målgruppe. Kan vi få de 200 til at tale positivt om annoncørens produkt eller et bestemt emne, er det meget interessant” (Børsen, p. 40).