Sæbeoperaen skal genopfindes på sociale medier

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Unilever sigter med flere aftaler på at forsøge at bringe fordums styrker fra sæbeoperaen ind på de sociale medier.

Som tv-genre var sæbeoperaerne i sin tid som skabt for de store udbydere af husholdnings-produkter. Her fik de en effektiv kontakt til husmødrene.

Den type tv-shows er fortsat det største marked for reklamer for husholdningsprodukter, men væksten inden for online marketing og sociale medier, får nu Unilever til at forsøge at genopfinde sæbeoperaen på de sociale medier.

Det sker bl.a. med indgåelsen af to aftaler med Viacom og News Corp.

Unilevers øverste marketingansvarlige, Keith Weed, siger til Financial Times, at der ligger en stor udfordring i at finde en løbende og stabil levering af digitalt kvalitetsindhold til en fornuftig pris, som forbrugere vil dele med deres venner.

“I realiteten handler det om at komme tilbage til de tidlige dage, hvor produkter som Persil og Omo sponsorerede 30 minutters sæbeoperaer, men nu gør vi det i de digitale kanaler,” siger Keith Weed.

Firmaet har indgået en aftale med Viacom, hvor Magnum er global sponsor for en Facebook app, der giver adgang til tre timer med klip fra Paramounts’ bedst kendte film som f.eks. Saturday Night Fever, Top Gun og the Godfather.

Magnum Mini Moments giver Facebook brugere mulighed for at dele klippene med deres venner.

Unilever betaler Viacom et årligt honorar for rettighederne til at bruge arkivet.

Samtidig har Unilever indgået en aftale med News Corps Fox, hvor brands som Simple og Bertolli er blandt de første sponsorer på Wigs. Der er tale om en ny Youtube-kanal med originalt indhold skabt af Fox i form af korte kvinde-orienterede film skabt af Jon Avnet – skaberen af Black Swan og Fried Green Tomatoes.

Herudover rummer aftalen med Fox også et globalt sponsorat af en ny dramaserie, Touch, med Kiefer Sutherland i hovedrollen.

“Vores globale partnerskab med Unilever går i omfang langt ud over, hvad vi nogen sinde før har gjort,” siger Jean Rossi, president for Fox One, til Financial Times. Fox One er News Corps integrerede salgs- og marketing-division.