Det er måske for meget at sige, at der var jackpot til Relationshuset/Gekko for deres Rejsepolitiks-generator for SAS, da der tirsdag aften blev uddelt Echo Awards ved den årlige DMA-konference i USA.
Men en sølv-medalje er dog en gevinst at få med hjem. Og da Relationshuset/Gekko/SAS var den eneste af seks danske nomineringer, der fik en pris, lugter det selvfølgelig lidt jackpot – når nu det hele foregår i spillebyen Las Vegas.
Kampagnen var den overordnede vinder, da Post Danmark i foråret uddelte Den Danske Direct Marketing Pris.
“Det er et flot stykke arbejde, der mere er en forretningsmodel end en kampagne, og det er rigtig godt, at den er kommet så langt herovre”, siger adm. dir. Peter Ottesen, Mediabroker.
Relationshuset havde fire andre nomineringer for henholdsvis SAS (også sammen med Gekko), ATP, Red Barnet og SparBank. DialoquePeople havde en nominering for Toyota. Sidste år var der ni danske nomineringer, men nedgangen skal nok forklares med væsentligt færre danske tilmeldinger.
Peter Ottesen fortæller, at flere indlæg på konferencens anden dag fokuserede på forandringer.
Larry Kimmel, CEO for G2 Direct og Digital (Grey-koncernen) talte om, hvordan man overlever i turbulente tider med konstant forandring og kriser. Hovedbudskabet var at forandringsvillighed er afgørende, og han gav i bedste amerikanske stil tre gode råd, der kan guide en markedsfører sikkert gennem turbulente tider.
- Viden er magt…. forbrugerindsigt og ROI analyser skal stå øverst på prioritetslisten.
- Kend din kunde….lær at lytte til dine kunder, og lær af det du hører.
- Tjen din kunde og du vil tjene penge…basalt men kan ikke repeteres ofte nok.
“Det kan synes banalt, men tænk på, hvor mange virksomheder, der alligevel ikke efterlever det. Det er ikke længere væk i Danmark end, at vi også kan lære af det”, siger Peter Ottesen og fremhæver en ting mere fra Larry Kimmel:
“60 pct. af virksomhederne siger, at viden om afkast og forbrugerindsigt er det vigtigste for dem”.
Peter Ottesen fortæller videre om tirsdagens program: “Ordet forandringsvillig kunne man nemt også sætte på dagens keynote speaker, Christie Hefner, datter af Playboy’s legendariske skaber Hugh Hefner, og i dag leder af Playboy imperiet.
Christie fortalte om opgaven med at bevæge Playboy brandet fra et magasin, til at omfatte Hoteller, Parfume, Radiostation, Film, Energidrik, TV station og butikker samtidig med at Playboy nu er aktiv i 24 lande kloden rundt.
Essensen i at udnytte et brand som Playboy på så mange platforme var iflg. Christie, at et brand er en holdning/synspunkt, som vi som forbrugere kan relatere os til. Det sker f.eks., når stærke mærker er skabt af markante personligheder som f.eks. Hefner. Christie pegede også på at Virgin er et brand (Richard Branson), mens United er et flyselskab. Apple er også et mærke i den kategori pga. af Steve Jobs.
Denne holdning som Playboy udtrykker, var styrende for hvilke kanaler Playboy ville bruge deres mærke til, og hvordan de ville arbejde med indholdet til nye kanaler”.
Endelig fortæller Peter Ottesen, at Ebay, der netop har købt Den Blå Avis, blev udnævnt til Direct Marketer of the Year.