S-ordfører truer med vidtrækkende indgreb i markedsføringsloven

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om at socialdemokratisk ordfører truer teleselskaber med vidtrækkende ændringer i markedsføringsloven. At dansk site for webdesignere får tilført kapital. At DSB erkender reklamefiasko. Samt at Google vil kommercialisere søgeunivers.

Socialdemokraternes teleordfører Trine Bramsen truer med vidtrækkende ændringer i markedsføringsloven.

Hun siger i Søndagsavisen, at de teleselskaber, der bryder markedsføringsloven ikke burde få lov at reklamere længere samt at de måske bør trues på deres sendefrekvenser.

Baggrunden er, at teleselskaberne ifølge Søndagsavisen får forbrugerne til at tro, at de er bundet i 24 måneder, selvom teleselskaberne kun må holde på forbrugeren i seks måneder.

Metoden går ud på, at når selskaberne annoncerer for en telefon på afbetaling over 24 måneder, lægges prisen på et fast, månedligt abonnement oven i prisen for selve telefonen. På den måde ser det ud, som om forbrugeren er forpligtet til at betale det samme beløb alle 24 måneder, selv om man reelt ret til at skifte selskab efter seks måneder, når bindingsperioden udløber.

Ifølge Trine Bramsen kommer Socialdemokraterne med et udspil på teleområdet inden for et par uger fordi “det er fuldstændig uacceptabelt og bekræfter bare, at teleselskaberne er skruppelløse og gør præcis, hvad der passer dem”, siger Trine Bramsen til Søndagsavisen (Søndagsavisen Lørdag).

Dansk site for webdesignere får tilført kapital

Webbutikken Iconfinder.com – hvor 75 procent af brugerne er webdesignere og reklamebureauer – har netop fået ni mio. kroner i kapital fra Vækstfonden.

Virksomheden startede i 2007 og har nu hver måned en mio. unikke brugere, som leder efter små grafiske ikoner.

Iconfinder.com tjener deres penge på at de professionelle brugere tilbydes tilkøb af særlige pakkeløsninger oveni gratis ikoner.

Efter kapitalindskud vil forretningsmodellen nu blive bygget op med brugerbetaling efter nogenlunde samme princip som kendes fra Apples Itunes-butik.

Tanken er også at øge produktlinjen med f.eks. fotos eller andet af interesse for professionelle website-udviklere.

På sigt håber stifteren Martin Leblanc Eighved at kunne sælge virksomheden til enten Google eller Adobe (Børsen, p. 14)

DSB erkender reklame-fiasko

DSB har skruet ned for reklamerne på de 2.764 TV-skærme, som de i 2010 installerede i S-togene.

De rejsende var så irriterede over larmen fra skærmene og DSB erkender nu, at det var en fejl:

“Det var en fejlvurdering fra vores side at bruge lyden så meget, da vi startede. Det var en fiasko. Og det er ærgerligt, for i dag kunne det være en fordel at formidle vigtige trafikinformationer med lyd via skærmene. Det kan vi bare ikke. Vi har brændt nallerne og der går lang tid før vi piller ved det igen”, siger Niklas Marscall salgsdirektør i DSB S-tog.

Reklamerne på skærmene, som Commute Media, styrer, vises nu uden lyd (Berlingske Business, p. 5).

Google vil kommercialisere søgeunivers

Google vil for første gang kræve betaling for den del af sit søgeunivers, der hedder Google Product Search/Google Shopping.

Virksomhederne skal altså betale for at komme med i søgeresultaterne, som dermed fremover bliver ‘sponseret’ i Google terminologi (Berlingske Business, p. 9).