5 guld – hvilket var næsten halvdelen af det ædle metal, juryen uddelte ved Creative Circle Award 2016 – gik til enten Robert/Boisen eller UncleGrey. Læg dertil et par sølv, og du har en munter aften for Robert/Boisens Do it for Mom (Spies) og UncleGreys Weber BBQ Cultures og Canon Gig App.
De tre cases vandt ikke kun stort ved CCA, men har også markeret sig ved en lang række betydningsfulde internationale og danske awards – de er blevet vurderet af en række forskellige juryer, og de er alle kommet frem til det samme resultat. Så nu må det være slået fast – de tre cases skiller sig ud som det seneste års bedste danske arbejder.
Ret sigende for indsatsen dækkede fredagens guld også stort set hele CCA-spektret:
UncleGrey og Weber vandt i Digital (Content Driven Apps & Sites) samt i Craft – for Digital Design, mens Robert/Boisen og Spies hentede guld hjem i Advertising (Film og Integrated) og i Direct (Activiation).
Læg dertil, at Robert/Boisen-partner Søren Christensen ved fagdagen Creative Works i sidste uge understregede det kraftige PR-element i Do it for Mom. 800 internationale pressemeddelelser blev der udsendt.
De tre kampagner rummer flere af de elementer, der er efterspurgt i disse år:
- Et purpose for Spies’ vedkommende (der fødes for få børn herhjemme).
- Inspiration og relevans for målgruppen, der kvitterer med at engagere sig (grillfolket i Weber).
- Levering af noget værdifuldt til brugerne (billeder i topkvalitet fra den koncert, man er til).
Weber BBQ Cultures blev lanceret på omkring 20 markeder for godt et år siden. Og kampagnen, der dykker ned i fem forskelle BBQ-kulturer, har vundet sølv og bronze i Cannes, sølv og bronze i Eurobest, 2xguld og 2xPeople’s Choice i Lovie, og dobbelt-gevinst i DIA.
UncleGreys Canon Gig App debuterede awardmæssigt ved Cannes Lions sidste sommer, hvor juryerne i Promo & Activation og Mobile belønnede app’en, der giver koncertgængere mulighed for at gøre fede billeder til deres egne – ikke fra deres mobil, men via et 4K Canon-kamera.
Også denne case har givet sølv og bronze i Cannes, sølv og bronze i D&AD (graphite & wood pencils), People’s Voice i Webby og gevinst i DIA.
Men kampagnen har levet længere, fordi den som bekendt er en fortsættelse af Do it for Denmark. Og man behøver ikke at frygte en 2’er, hvis 1’eren er en succes:
“Som bureau kan man have lyst til at opfinde noget helt nyt, men den første film blev vist 8 mio. gange på YouTube – og måske kunne vi aktivere dem igen og bygge oven på den første,” lød det fra Søren Christensen ved Creative Works.
Og 2’eren har været effektfuld; ud over massiv omtale i internationale medier har den høstet 3-dobbelt gevinst i Eurobest og var 4-dobbelt vinder i DIA … og nu altså 3-dobbelt guld i CCA, inkl. den måske lidt overraskende sejr i Direct – inden for kategorien Activation.
Men Guld-prisen her er i bedste Creative Circle ånd: en stærk kreativ ide, der bliver aktiveret på en række kanaler. I forhold til Direct har man arbejdet med et betydeligt omfang af retargeting og forældrekøb.
Valget at fortsætte skyldes ikke kun en skyhøj ROI på Do it for Denmark, men også den dybe relation mellem kunde og bureau. Jan Vendelbo, adm. dir. for Spies og Head of Brand, CRM & Marketing i Thomas Cook Northern Europe, har uddybet det således:
”Vi har en lang relation til Robert/Boisen og har gennem årene været ude i flere kontroversielle initiativer sammen med dem. Skulle jeg købe et projekt som Do It for Denmark eller Solar Charging Dummies af et bureau, jeg ikke kender lige så godt, så er jeg ikke sikker på, at jeg havde gjort det.”
Man skal tro på sit bureau, mener Jan Vendelbo:
”Og de skal have plads, for man kan ikke detailstyre projektet. Derfor er processen vigtig. Der er rigtig mange faktorer, der betyder noget for, om man lykkes, og derfor er det vigtig, at der er en gensidig dyb forståelse for brandets DNA, markedet og de kommercielle muligheder. Bundtrækket skal være på plads.”