Når Bureaubiz i dag kridter banen op mellem de to konkurrenter, er Swipp bagud på en række nøgletal.
Men på ét plan har Swipp overhalet sin konkurrent: På markedsføringen – for så vidt angår udgifterne.
Over for Bureaubiz har MobilePay – via Peter Kjærgaard fra Group Press Relations i Dansk Bank – nu sat tal på sin markedsføring:
”I hele MobilePays levetid har vi haft samlede marketingudgifter på ca. 14 mio. kr., som stort set blev afholdt, da vi lancerede MobilePay i foråret og sommeren 2013.”
In2media og Trifork var bureauerne bag MobilePay, mens Mensch stod bag bl.a. reklamefilmen for produktet.
Swipp har ikke ønsket at komme nærmere ind på marketing-forbrugets størrelse. Dette kræver derfor bistand fra TNS Gallup Adfacts.
Swipps annonce spend i fjerde kvartal 2014, hvor Partners-kampagnen kørte, var på 21,6 mio. kr. – fordelt med 3,565 mio. kr. i oktober, 18,076 mio. kr. i november samt 350 kr. i december.
Det er som bekendt brutto, altså mediernes listepriser før fradrag af rabatter. De er for det meste betydelige, så beløbet er givet en del lavere. Dertil skal så lægges bureauets honorar samt produktionsudgifter. Og så er vi fremme ved, at Swipp ved indgangen til i år – oven på et enkelt kvartal – havde forbrugt i markedsføring, hvad MobilePay har brugt i næsten toethalvt år.
Dertil skal Swipp så lægge udgifterne til den aktuelle kampagne, der både omfatter BtB og BtC.
Men Swipps kasse er ikke tom. Dertil er de udtalte ambitioner for store:
“Vi vil gøre Swipp til mobilbetalingen i Danmark. Og vi giver Swipp den markedsføring, der hører til, så vi kan gøre det til en succes,” sagde Martin F. Andersen, Swipps adm. direktør, til Bureaubiz oven på den første kampagne og umiddelbart efter, at man havde offentliggjort Hjaltelin Stahl som sit nye bureau.
Langt tilbage i forrige århundrede prædikede denne skribents far, der var rundet af bureaubranchen, at produktet er helten. Her tænkte han vel at mærke på at være helten i markedsføringen.
Siden har definitionen flimret noget, men der er ingen tvivl om, at MobilePay udtrykker den nye fortolkning af den gamle sætning, nemlig at produktet langt hen ad vejen kan stå på egne ben som helten. Altså at MobilePay i høj grad har været båret frem af brugervenligt design og intuitivt brug og mindre grad hjulpet på vej af kommunikation.
Konkurrenten Swipp – som over 70 pengeinstitutter står bag – blev overhalet indenom af MobilePay, hvad angår produktlanceringen. Så da Swipp gik kampagnemæssigt i luften i efteråret 2014, bistået af Wibroe, Duckert & Partners, behøvede man i al fald ikke at forklare det basale i løsningen – det havde MobilePay gjort næsten halvandet år forinden.
Fra Swipps første kampagne – fra Partners:
https://www.youtube.com/watch?v=mxhGyDEQjxo
Swipps nye kampagnefilm – fra Hjaltelin Stahl: