Kunstig intelligens har været brugt i erhvervslivet i en del år efterhånden, og som forbrugere har vi fx. stødt på det, når vi søger på Google, og når vi kommunikerer med en chatbot hos en virksomhed. Men det er først det seneste stykke tid, vi selv rigtigt har haft mulighed for at lege med det i takt med, at robotter som ChatGPT, Dall-E og Midjourney er blevet tilgængelige for menigmand.
Men hvordan er det blevet taget i brug på bureauerne?
E-Types er et af landets mest fremtrædende designbureauer med over 50 medarbejdere, der allerede har indarbejdet kunstig intelligens i dagligdagen.
Her bruger man kunstig intelligens – eller AI – bl.a. som illustrator, hjælp til brainstorm, forlæg til konceptillustrationer og som brandstrategisk assistent.
Fx har bureauet arbejdet på et nyt website for videnskab.dk, hvor man har brugt AI som illustrator.
”Inden for astronomi er der fantastisk smukke billeder, som vi gerne vil vise og som støtter op om artiklerne. Man kan selvfølgelig bruge almindelige stockfotos som videnskab.dk hidtil har gjort, men de er ofte lidt kedelige, så derfor har vi brugt Midjourney til at skabe nogle mere spændende billeder, fortalte digital designchef Martin Søgård Hansen på dette års KOMM Dagen, hvor han og hans kollega kreativ direktør og partner Jakob Kahlen var inviteret for at fortælle om brugen af AI.
”Udfordringen var, at videnskab.dk har over 200 forskellige temaer. Her brugte man stockfotos til at vise disse temaer. Vi kunne godt tænke os at gøre det på en anden måde, så videnskab.dk kom til at eje udtrykket for hvert tema.”
Jakob Kahlen fortsætter:
”Vi lavede en simpel prompt i Midjourney. Altså det man skriver for at få den kunstige intelligens til at generere et billede. For at undgå problemer med ophavsrettigheder, har vi udeladt alle referencer til kunstnere eller illustratorer.”
Med billederne fra Midjourney brugte bureauet Photoshop til at lægge farver nedover, så man bevarede udtrykket, men nedtonede farverne, så de passede til sitet.
Udvalgte temaer fra videnskab.dk med de nye Midjourney-genererede billeder
”Det var også et forsøg på at give teknologien en retning, så de selv kan gå videre med det. Når man i fremtiden afleverer en brand guide med skrift, farver etc., så har man måske også en prompt med. Måske kommer et brand ligefrem til at eje en prompt i fremtiden,” siger Jakob Kahlen.
Til navngivning
Et andet eksempel på, hvordan man hos e-Types bruger AI, er da man skulle finde et nyt navn til en kunde.
”Det interessante ved en navneproces handler om at få masser af ideer. Man er oppe på omkring 1000 navne, før man finder det, man ender med at bruge. Vi brainstomer på temaer, på territorier, på navne inden for territorier etc. Vi snævrer ind, vi fravælger, vi rationaliserer og så præsenterer vi. Den proces tager rigtig mange timer,” siger Jakob Kahlen.
Undervejs i processen tog man så ChatGPT i brug.
”Nogle af temaerne var åbenlyse, og dem kogte vi ned til fx Inspired by nature. Så prøvede vi at få ChatGPT til at hjælpe os ved at lægge 30 navne ind og bede den om at ”generate a list of 30 names for a company around the theme inspired by nature,” sagde Martin Søgård Hansen og fortsatte:
”Prompten var skrevet ud fra, at vi ville have en masse bud på navne. Det er sikkert en meget umoden måde at gøre det på, men det handlede ikke om de enkelte navne vi fik, men om at få nogle ord, der kunne lede os videre til andre tanker. Vi var jo danskere, så der var måske nogle engelske ord, vi ikke selv kunne finde. Vi brugte AI til at få den inspiration, som vi ikke lige selv var kommet på”.
E-Types og kunden endte ikke med at bruge et AI-genereret navn, men inspirationen til det endelige navn – som man ikke kan offentliggøre endnu – var inspireret af navne, som ChatGPT kom med.
”Vi var ikke kommet derhen uden inspirationen fra AI, så den lavede ikke vores arbejde, men den var en hjælp,” siger Jakob Kahlen
Til konceptillustrationer
Figma er det foretrukne værktøj hos e-Types, når man skal lave illustrationer, men da man fik opgaven at lave en identitet til Mary Elizabeths Hospital, ønskede e-Types at lave en håndtegnet illustration, hvor en læge sidder overfor en patient.
”Normalt vil man på ind og google nogle billeder og så tegne oven på dem, men vi fandt ikke nogen, vi kunne bruge,” siger Martin Søgård Hansen.
”Så prøvede vi Dall-E og skrev en prompt om et billede med en doktor og en dreng med et stetoskop siddende overfor hinanden på stole, mens de kigger på hinanden. Dette virkede som et helt fantastisk forlæg til illustrationen, og især meget bedre end hvad vi kunne Google os til ”
Som brandstrategisk assistent
For en Tel Avivbaseret virksomhed, som selv bruger kunstig intelligens til kunstig befrugtning, tænkte man hos e-Types, at man også ville bruge AI til at løse den opgave, bureauet havde fået.
”Vi overvejede om AI mon også kunne hjælpe os med at briefe teamet på bureauet med den opgave, vi havde fået stillet af kunden,” siger Jakob Kahlen.
Man valgte at bruge ChatGPT og skrev prompten: Explain the use of … with 300 characters. Det blev ikke så godt.
”Så prøvede vi med en ny prompt, hvor vi bad ChatGPT om at forklare det på en ny måde, så selv et barn kan forstå det. Det lykkedes.”
Endelig har AI betydet, at e-Types ikke bruger Lorem Ipsum mere, når de præsenterer for kunden:
”Vi beder ChatGPT om at skrive noget tekst om emnet. Det er ikke en tekst, der skal bruges., men det ser pænere ud, og det tager kun 30 sekunder og det har helt ændret vores designpraksis.”
Samarbejde mellem menneske og maskine
Ofte laver brands fiktive personaer for at segmentere deres målgrupper. Det efterprøvede E-Types også om man kunne få hjælp til fra AI.
”Vi havde fire hjørnesten i en brandpersonlighed og brugte meget tid på at formulere sætningerne under de fire hjørnesten. Så fodrede vi ChatGPT med al den information, vi havde om brandpersonligheden, for at se, hvordan så ville personen se ud. Vi fik et billede af personaen, men vi valgte så lige at ændre det tøj hun skulle have på. Så man kan have stor glæde af AI, men det er hele tiden et samarbejde mellem mennesket og maskinen.”
Konklusionen med arbejdet med AI lyder sådan:
”Vi kan ikke stoppe udviklingen og der har altid været teknologisk udvikling i vores branche. Det er hårdt, hvis teknologien går ind og overtager nogle jobfunktioner, fordi teknologien kan lave det samme meget hurtigere. Men jeg synes, man skal skrue ned for bekymringerne og give plads til nysgerrigheden. Det handler ikke om at gå all in, men om at prøve det af og se, om det genererer værdi for kunderne. Det er et samspil mellem maskine og menneske, og den måde, vi bruger AI i hverdagen, er ligesom at have en kollega eller en assistent.”