I begyndelsen af året tog Alka hul på en godt tre år lang aftale som hovedsponsor for landets fremmeste fodboldrække for mænd, Superligaen, der ved samme lejlighed ændrede navn til Alka Superliga. Nu er aktiveringen af sponsoratet indledt.
”Vi vil gerne være en aktiv sponsor, der ikke bare sætter sit navn på ligaen, men går ind og spiller med på fodbolden og fans’nes præmisser” siger Jacob Spangenberg, direktør for salg og marketing hos Alka.
Fremfor på sædvanlig vis at dyrke fanhyldesten har det været ambitionen at skabe en relevant kobling mellem Alka som forsikringsbrand og Alka som Superliga-sponsor.
Alkas rolle som forsikringsselskab er at hjælpe, når uheldet er ude. Samme mindset har været omdrejningspunkt i udviklingen af et content-drevet koncept til sponsoratet.
Fireball er Alkas leadbureau på sponsoratet, suppleret med input fra Envision. I forrige måned kunne Alka løfte sløret for en strategi, der handler om at spille en rolle i de situationer, der er ”stolpe ud.”
Den strategi uddyber Tom Lundquist, kreativ direktør på Fireball, nu:
”Som fan skal man tackle ufattelig mange nedture, brændte chancer og dage, hvor du er fanget til konfirmation eller shopping med kæresten, selvom du egentlig hellere vil se bold. Det er den side af fanlivet, vi dyrker. Vi har udviklet et servicekoncept, der hjælper fans videre, når fodboldlivet er stolpe ud”.
Omdrejningspunktet er KomIgen.dk, hvor man kan nominere en ven, der fortjener en opmuntring. Den ses her:
Opmuntringen kan være alt fra fodboldbilletter til større happenings. Som da Alka fornylig gav et skulderklap til to unge Viborg-fans, der havde cyklet 78 km for at se deres hold spille i Hobro:
Derudover aktiveres KomIgen konceptet i samarbejde med MTG Danmark i Alka Superligaen, hvor Alka sammen med TV3 Sport og seerne kårer Superligaspillere til KomIgen-prisen. Se aktiveringen i Alka Superligaen her: