Sådan får du dine budskaber til at hænge fast

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Seks simple elementer skal der til for at du kan få dit budskab formidlet, forstået og husket – og få succes. Læs dem her.

Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Stories, kort sagt S-U-C-C-E-S. Det er opskriften på, hvordan du får dit budskab til at hænge fast hos modtageren.

Det skriver kommunikationsrådgiver Mikael Baden i Berlingske Business magasin, hvor han gennemgår de seks punkter, som to amerikanske brødre har skrevet om i bogen ’Made to Stick’.

Om bogen skriver Mikael Baden: ”Det er en af de bedste, mest originale og sandsynligvis mest veldokumenterede bøger om de gode budskaber og ideer – og hvad der gør, at vi husker nogle og glemmer andre”.

De seks punkter gennemgås her:

  1. Simple – budskabet skal være simpelt. Man skal ikke tale ned til folk, men skal helt ind til kernen. F.eks. hvis man skal tale om faren ved solbadning, så skal man ikke fortælle om ultraviolette stråler, men om: ’når solen skader din hud, er det som at blive ældre – det kan ikke genoprettes’.
  2. Unexpected – Det uventede er god klister til at klæbe et budskab fast. ’Vi er bedst til kundeservice’ er ikke særligt uventet, men det sted, hvor den ansatte pakkede gaver ind, der var købt et andet sted, får man lyst til at handle, hvis man gerne vil have god service.
  3. Concrete – vi lagrer konkrete ord og oplevelser bedst – især minder fra barndomshjemmet. Ord som ’kvalitet’ er alt for abstrakt.
  4. Credible – hvis vi ikke har naturlig autoritet, bruger vi ofte statistik. Men statistik skal være menneskelig for at kunne huskes. F.eks. ’en hjort er 300 gange farligere end en haj’ i stedet for ’hajangreb med dødelig udgang sker 0,4 gange årligt’.
  5. Emotions – følelser vækker mere i folk end analytisk sans. Du bliver mere berørt ved at høre, at 7-årige Rokia med en dollar om dagen kan få skolegang og et bedre liv, end at læse at tre millioner risikerer at sulte.
  6. Stories – de små historier inspirerer og motiverer til at handle. Eksempelvis den nye topchef, der besøger alle afdelinger i virksomheden og ved fremlæggelsen af den nye strategi kan sige ’her mødte jeg en smed, der har været hos os i 41 år, som sagde at vi burde fokusere på ….’ (Berlingske Business magasin, p. 20)