Af FiG

Konstellation skulle hjælpe Røde Kors i kontakt med folk, der hverken kan dansk, læser annoncer ser tv eller bruger sociale medier.

Ikke alle grupper i samfundet er lige lette at få kontakt med gennem kommunikation, men Konstellation blev nok udstyret med en opgave at skabe dialog med en af de sværeste:

Udokumenterede migranter, som de kaldes.

Der er tale om folk, som intet sygesikringspapir har eller papirer som sådan og som hverken læser annoncer, ser tv, bruger Facebook eller eller taler sproget, for den sags skyld.

At man overhovedet skulle have fat i dem, skyldtes, at Røde Kors har åbnet en ny sundhedsklinik for de udokumenterede migranter.

“Vi synes at sundhedsklinikkerne, politik til side, var et meget sympatisk projekt fra Røde Kors. Uagtet sygesikringskort skal folk jo have hjælp. Og så var det jo også en spændende udfordring, kommunikativt,” siger Thomas Pries, kreativ direktør og partner hos Konstellation.

Migranterne taler godt nok ikke dansk men dog mange andre sprog – dog fortrinsvis rumænsk, polsk og arabisk. Et andet fællestræk er deres typiske levebrød: nemlig pantsamling.

“Som menneske afkoder vi jo typisk kun den del af byrummet, vi forventer at forstå, så plakater og lignende synes at være udelukket. Efter et stykke tid fandt vi dog et fælles fikspunkt: Pantsamlernes øjne fæstnede sig, naturligt nok, ét sted hver gang: Ved pantmærkerne. Derfor var dåserne det oplagte sted at kommunikere”, siger det kreative team, Benjamin Bang og Morten Grubak.

Den konkrete løsning blev stickers med information, placeret omkring selve pantmærkerne, hvorefter dåserne blev spredt over byen af frivillige, på forskellige pantsamlerhotspots, som en alternativ direct mail. Her fandt migranterne information på deres sprog (rumænsk, polsk, arabisk og engelsk) og en 1919 tekstservice med yderligere info om åbningstider og adresse.

Kommentarer

  1. Audrey, det bliver ganske sikkert effektiv til diverse awardshows. Specielt hvis de lægger stickers i baren, så vi selv kan hjælpe en hjemløs imens vi drikker os sanselyst berusede i vodka Red Bull på vores kunders regning (og i sidste ende deres kunders) regning.

  2. Audrey og Clark,

    I har ramt plet..det kunne netop være fantastisk at høre om kampagnen rent faktisk virker efterhensigten, for hvor mange gange har vi ikke set et fantastisk koncept som i virkeligheden ikke virker. Er der nogen fra Konstellation der kan hjælpe med lidt fakta?

  3. Ideen er virkelig sympatisk og rummer på overfladen en indsigt. Til gengæld mangler der jo lidt gammeldags perspektiverende planning. Hvor mange udenlandske flaskesamlere er der lige? Et hurtigt google siger mellem 200 og 300 (Berlingske, august 2014). Så det ville nok være mere effektivt, hvis de flinke frivillige brugte deres tid på at tage direkte kontakte til de stakkels mennesker, i stedet for at klistre tomme coladåser ind i våde drømme om banebrydende kommunikation. Hvormange SMSer blev der afsendt til kontaktnummeret? (Ud over tests, selvfølgelig).

  4. Det er jo spøjs ambient media ligesom i de gode gamle dage… Og nej, det er ikke positivt ment. Der er nemlig mange steder kæden hopper af i denne kampagne:
    1) ”One place we know they check carefully is the recycling tag”… Nej – filmen viser hvordan mange bare propper dåsen i en pose. Spild.
    2) Bliver alle dåser samlet op af målgruppen… formentlig ikke. Spild.
    3) Tekst, layout, tryk, klæbes på dåser, distribueres, 1919 sms-service, dokumentationsvideo… sikke en masse larm for kun ”hundreds of cans”. Spild.
    4) Vi ved alle, hvor svært det er at få almindelige forbrugere til at sende en sms for at få yderligere information. Hvor svært er det ikke at få en migrant til at gøre det… Spild.

    Planneren har fat i den lange ende. Hvis de behagelige mennesker hos Konstellation ville gøre en forskel, der kan mærkes udover på deres egen prishylde, skulle de hellere have opsøgt migranterne en til en. Nu er det bare tom mediemasturbation. Beklager!

  5. Kunne Bureaubiz ikke udøve lidt journalistik, og undersøge om det rent faktisk flyttede noget, eller bare er en tom case?

  6. Hvor er et stærkt tænkt ! Enkelt og flot arbejde… Kunne være flot hvis COOP eller DS gik med på det og satte noget op ved flaske automaterne.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club