Sådan kommunikerer brands om corona

Victoria Dahl Understrup,
victoria@bureaubiz.dk

Coronakrisen er en del af mange brands’ kommunikation i denne tid. Engelske the Drum har fundet frem til forskellige kreative måder, det er gjort på. Vi viser her et uddrag.

The Drum, som angiveligt er Europas største platform for marketingnyheder og -analyser, og som står bag The Drum Award, har samlet en række brands’ kreative kommunikation om corona. Vi bringer her et uddrag.

‘Spred fakta, ikke frygt’


Bureau: McCann, klient: McInex, USA. 

Fake news om Covid-19 spreder sig næsten lige så hurtigt som selve  virussen. For at dæmpe spredningen af forkert information har Mcinex lanceret #SpreadFactsNotFear. Kampagnen opmuntrer til sikre vaner og henviser folk til eksperter. 

C o c a  C o l a 


Bureau: McCann, klient: Coca-Cola, USA. 

McCann har i samarbejde med Coca-Cola udarbejdet et billboard til Times Square med et enkelt og konkret budskab: Hold afstand. 

McDonald’s


McDonald’s, Brasilien. 

McDonald’s kører samme strategi som Coca Cola. Dog helt visuelt og uden yderligere tekst. De adskiller de gyldne buer i deres ikoniske logo og lader dem stå som to separate buer. 

IKEA – I Stay Home 

 
Bureau: McCann, klient: IKEA, Spanien. 

Ikea Spanien hylder hjemmet i deres nye kampagne. Hjemmet har altid været vores tilflugtssted, men især nu, hvor folk opfordres til at blive hjemme.

Synsvinklen er selve hjemmet, der viser folk, hvad deres hjem egentligt er. Nemlig et sted, hvor deres børn er vokset op, hvor de har fejret gode nyheder og hvor du kan være dig selv. Kampagnen er skudt i gang med McCann Spanien med hashtagget #YoMeQuedoEnCasa (Jeg bliver hjemme).

Behr – Nyt møde, ny baggrund
Klient: Behr, USA. 

Med flere mennesker, der arbejder hjemmefra, bruger folk Skype, Zoom og Teams mere end nogensinde før. Men spørgsmålet er, om dit hjem er rent, og om hvorvidt du er klar til at få besøg af dine kollegaer og chef?  

Behr Paint hjælper gerne med en god baggrund, som man kan downloade til det næste video-opkald. Det er et online katalog og hedder ‘Behr Your Background’.

Forsikring med Hyundai 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=ZEcHrFkqrpM&feature=emb_title

Bureau: Innocean, klient: Hyundai, USA. 

Hyundai genindsætter sit Assurance Job Loss Protection-program, så de kunder, der har mistet deres job eller er ramt af usikkerheder på grund af Covis-19-pandemien, kan få hjælp. 

Nike spiller på ét stort fælles team

 Klient: Nike, USA. 

Straks efter lanceringen af Nikes reklame begyndte kendte atleter at poste reklamen på sociale medier. For eksempel Cristiano Ronaldo, Tiger Woods and Carli Lloyd.

Wunderbar Thompson opfordrer til social afstand


Bureau: Wunderman Thompson, Asien. 

Wunderman Thompson har i samarbejde med sine klienter forsøgt at opfordre folk til at blive indendøre ved at gøre opmærksom på social afstand. 

Telia giver de små virksomheder taletid


Bureau: TBWA, klient: Telia, Finland. 

Telia Finland hjælper små virksomheder med at overleve ved at give dem deres nationale reklameplads i Finland. Målet er at hjælpe mindst 100 virksomheder i løbet af den første uge i kampagnen. 

Kampagnen er udelukkende bygget på indhold, der er selvproduceret af iværksættere, der bruger eget udstyr. De vil hver uge dedikere deres sendetid til udvalgte virksomheder, der har får mulighed for at vise sig på tv, sociale medier og Telias eget websted.  

#OpenForDelivery


Klient: DoorDash, USA. 

DoorDash har netop lanceret #OpenForDelivery, der har til formål at infomere forbrugerne om, at restauranter er åbne, og at restauranternes levering er sikker.

Kampagnen inkluderer tv-spots i USA og Canada, og den opfordrer restauranter til at udpege sig selv som #OpenForDelivery med brug af digitale klistermærker. 


Engelske The Drum opdaterer løbende deres side med kreativ og informativ branding om corona. Du kan følge med her