Det britiske modeikon, Burberrys deroute blev reddet af en amerikansk kvinde, der fordoblede både omsætning og aktiekurs.
De tiltag, som Angela Ahrendts, gjorde for at vende kursen i den britiske modevirksomhed, der er kendt for sine tern, opridses i dag i Børsen:
Først fjernede hun lavstatus produkter som f.eks. ternede baseballkasketter og tøj til hooligans samt bukser til hunde.
I alt blev 23 virksomheder, der havde haft licens til at bruge Burberrys tern på deres produkter, opsagt.
Til Børsen forklarer hun, hvorfor hun gjorde det:
”Jeg følte det, som om jeg købte selskabet tilbage. Men det var jeg nødt til. Hvis man ikke kontrollerer alt, så kontrollerer man ingenting”.
Derudover forfremmede hun designchefen Christopher Bailey og indførte, at ingen produkter måtte komme ud i butikkerne uden at det havde været inde hos ham til godkendelse.
Næste step var at fyre alle designere i Hong Kong samt lukke fabrikker i New Jersey og Wales.
Så kunne den nye topkvinde begynde at bygge op igen.
Hun udviklede et nyt luksuskoncept, målrettet rige asiater. F.eks. bowlingtasker af alligatorskind til 123.000 kr. og regnfrakker med minkkraver.
Dernæst hyrede hun kendte skuespillere som Harry Potter-stjernen Emma Watson til reklamebrug.
7 år efter at Angela Ahrendts trådte ind af døren er omsætning og aktiekurs fordoblet og Burberrys målgruppe er den globale, digitale millennium-generation (Børsen Executive, p. 8).