Sådan kan en god bankreklame se ud

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Jyllands-Posten bruger kritikken af Danske Bank til at skrive om en bank, der ændrede samfundssindet hos en hel befolkning med en enkel kampagne.

En bank i Puerto Rico var en af de store vindere i Cannes og et markant eksempel  på hvordan man igennem markedsføring kan blande sig aktivt i det omgivende samfund.

Kampagnen og indsatsen fra Banco Popular, den tredjestørste bank i Puerto Rico var en af de markante eksempler på den nye tendens i markedsføring, som man kan karakterisere som “Good For Me Good For You, Good for the World”, og som trådte stærkt frem på Cannes-festivalen i sommer.

Nu hiver Jyllands-Posten den puertoricanske kampagne frem i dagens avis under overskriften: Sådan kan en bankreklame også se ud – og rigtig gættet: Udgangspunktet for at fortælle historien er den udskældte reklamekampagne for Danske Bank.

Forhistorien er, at det ikke gik så godt for Banco Popular i Puerto Rico, men det gik nu heller ikke godt for landet generelt – sådan hænger tingene jo ofte sammen. Der var stor arbejdsløshed og derfor lav produktivitet og ingen vækst.

Arbejdsmoralen var helt i bund i landet, hvilket afspejlede sig i en sang fra landets mest kendte salsaband, El Gran Combo: ”Jeg vågner om morgenen,  jeg tager et bad og tager parfume på. Jeg spiser en stor portion morgenmad og jeg laver ingenting, ingenting. Det er skønt at leve sådan, lave ingenting, bare spise, sove og ikke arbejde”.

El Gran Combo var ikke bare landets mest kendte band. De var Puerto Ricos nationalhelte. Noget a la Kim Larsen herhjemme – men meget større.  Faktisk blev de af New York Times sammenlignet med The Rolling Stones.

Banco Popular gik til bandet og fik dem overtalt til at gå forrest som et godt eksempel på en ny moral. Bandet gik med på at genindspille sangen med en ny tekst, der lød sådan her: ”Jeg vågner om morgenen, forlader mit hjem, ren og pæn, klar til at rykke, fremad, altid fremad, aldrig tilbage. Det er skønt at leve sådan, altid klar til at arbejde, altid på vej fremad, aldrig tilbage”.

Sangen blev et kæmpehit og banken arrangerede en gratis stadionkoncert med El Gran Combo, som faktisk var gået fra hinanden, men som blev genforenet  på grund af bankens opfordring. Koncerten samlede 60.000 mennesker.

Alle i Puerto Rico talte om  den nye sang og meningen med den, fordi det var en overraskelse, at bandet lavede sin klassiker om.

Medier, byrådsmedlemmer, selv guvernøren begyndte at tale om, at der måtte gøres noget ved arbejdsmentaliteten og arbejdsløsheden.

Resultat: Godt for landet, godt for puertoricanerne og godt for banken.

Som Jyllands-Posten slutteligt skriver: ’Måske til inspiration for andre banker, som lige nu kæmper med et image som uansvarlige, grådige og hævet over den almindelige befolknings problemer. Ingen nævnt, ingen glemt’.

Kampagnen vandt  i øvrigt Grand Prix i kategorien ’PR’ i Cannes samt guld i ‘Branded Content’.  (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 16-17).

Se præsentationen af kampagnen her:

https://www.youtube.com/watch?v=vwOeMMVKGeA