Søren Pedersen, der er Business Development Director & Partner hos Wilke skriver om et indlæg på DMA-konferencen i Chicago, der emmede af entusiasme.
threadless er et community og en virksomhed, der er startet med det formål at skabe, støtte og købe grafisk kunst og design.
Virksomheden blev startet for over 10 år siden i Chicago og med en startkapital på 1.000 USD.
Kunstnere og designere uploader forslag til grafiske illustrationer på t-shirts til threadless’s website, og brugerne stemmer. Får forslaget stemmer nok bliver t-shirten sat i produktion og kunstneren får 2.000 USD. Bliver t-shirten senere genoptrykt, betales honoraret én gang til.
Det lyder som en udpræget nichevirksomhed, ikke sandt? Men hold så fast!
threadless har globalt over 2,5 millioner community medlemmer; har modtaget over ½ million designforslag og der er produceret over 4.700 t-shirt-serier, hver med sit unikke design.
Desuden er der genereret næsten 8,8 millioner USD i støtte til over 1.200 kunstnere og designere over hele verden.
I 2008 blev threadless udråbt til “The Most Innovative Small Company in America”.
Omsætningen oplyses ikke, men ”kilder tæt på virksomheden” oplyser, at den er på den rigtige side af 50 millioner USD om året. Og sandsynligvis meget på den rigtige side.
Og hvorfor var det indlæg så spændende? Fordi resultaterne ikke handler om hvad man gør eller hvordan man gør det. Men hvorfor man gør det!
Det er Why, der er kernen i forretningsmodellen og i den value proposition man går til markedet med, ikke What eller How!
threadless er stiftet og drevet af mennesker, som alle kan identificere sig med de værdier, kulturen og de mål, der præger virksomheden.
Heri ligger forklaringen på ikke bare threadless’ succes men også forklaringen på hvorfor virksomheder som fx Apple, og Zappos.com er blevet mega successer.
Det handler ikke om, at threadless laver t-shirts med grafisk kunst på. Det handler om hvorfor de gør det, nemlig for at skaffe penge til kunst og kunstnere.
Det handler ikke om, at Apple laver lækkert designede devices. Det handler om, at de vil skabe bedre og platformsuafhængige brugeroplevelser.
Det handler ikke om at Zappos sælger sko på nettet. Det handler om, at de vil levere second-to-none kundeservice-oplevelser.
DMA-konferencen har Big Data som overskrift og dette indlæg handlede overhovedet ikke om data. Men det giver alligevel mening. For uden et klart Why, er der ikke nogen data set i et længere perspektiv.
Hør og se Simon Sinek, der er en af grundlæggerne af threadless, tale om Why, How, What.
http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html