Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Der bliver ikke meget traditionel julehygge rundt omkring bureauerne. Læs her, hvad bureauerne gør i stedet og hvad seks bureauledere i det hele taget tænker, der er godt og skidt ved corona-situationen. Læs, hvad de gør på &Co, Hesehus, Gotcha, Mediacom Group, Nordlid og hos Frankly.

Den traditionelle jul er aflyst i år på bureauerne, men det betyder ikke, at der ikke gøres noget ekstra for de bureauansatte i denne søde corona-jule-tid.

I Nordjylland hos Gotcha vil man holde en ’juleseance’, hvor man kan hygge med corona-sprit og afstand samt lidt til ganen og pakkespil.

”Vi har måtte aflyse vores julefrokost pga. Covid-19, og det er vi for at sige det på godt jysk p… træt af, for vi trænger til at feste, og vi kommer til at tage revance, så snart der er mulighed for det,” siger adm. direktør i Gotcha, Rasmus Brostrøm. Han tilføjer, at man i år har droppet at tage rundt til kunderne med en julekurv i respekt for corona-situationen.

Hos Hesehus på Fyn har man i stedet for julefrokost og klippedag for medarbejdere og familie, andre overraskelser i ærmet samt en julepakkekalender til medarbejdernes børn.

Hos både & Co og Nordlid i København satser man på at holde en nytårskur som erstatning for den droppede julefrokost.

Ekstra i julesækken
Der kommer lidt ekstra ned i julesækken til medarbejderne hos flere bureauer, både i form af gaver og kolde kontanter. F.eks. giver man hos Frankly sine medarbejdere 5.000 kr. i julegave i år:

”Vi vil gerne belønne den ekstraordinære indsats som vores medarbejdere yder. 2020 er på alle måder et voldsomt år, men hos Frankly har vi formået at holde humøret højt og vi er velsignet med nogle dygtige og ihærdige mennesker,” siger COO og partner, Klavs Valskov, der tilføjer, at produktiviteten er steget i perioden med hjemmearbejde.

Hos Mediacom Group (MCG) giver man også noget helt ekstraordinært ud over julegaver:

”Den ufrivillige besparelse som corona-situationen har givet os, har vi konverteret til noget ekstra tid med familien over julen,” siger adm. direktør Jesper Jørgensen, der uddyber, at det betyder tre betalte fridage for medarbejderne i forbindelse med julen.

Corona-forholdsregler
Men der er jo også en hverdag, og også her spiller corona naturligvis en rolle med medarbejdere, der på de fleste bureauer er hjemsendt i en eller anden form for ordning, og hvad det giver af udfordringer.

F.eks. hos Nordlid, hvor man har besluttet, at der max. må være 15 medarbejdere på kontoret ad gangen ud af de 40 ansatte. Og hos Hesehus og MCG, hvor alle medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme to dage om ugen.

Hos & Co er alle mand på arbejde, men der er til gengæld taget masser af forholdsregler i form af først og fremmest afspritning og ekstra rengøring, men også andre corona-tiltag:

”Vi har en beredskabsplan for, hvordan man skal opføre sig i forhold til forskellige sygdoms- og forkølelsessymptomer. Og så har vi et testberedskab, som bruges flittigt for at sikre sig, at man undgår at smitte,” siger Mikael Jørgensen.

Også hos Hesehus tilbyder man antistoftests samt firmabetalt tests til nære kontakter til smittede.

Der er fordele, men der er også ulemper
Adspurgt om fordele og ulemper i disse corona-tider, peger flere bureauledere på, at det at medarbejderne er hjemme hele ugen eller dele af ugen, ikke har ført til lavere produktivitet, måske endda tværtimod, og at det for nogle giver en bedre work-life-balance, men der er også ulemper.

”Hos os har medarbejderne faktisk være mere produktive end tidligere, men man kan samtidig godt mærke, at de savner at være sammen fysisk,” siger Franklys Klavs Valskov. Han tilføjer, at det også har givet udfordringer i forhold til kommunikation.

”Vi har skullet anstrenge os mere omkring kommunikation internt, og derfor har vi siden marts kørt faste morgenkald for alle i virksomheden tre gange om ugen,” siger Klavs Valskov og tilføjer, at det har givet den gevinst, at der bliver arbejdet mere struktureret end før, og at kundekontakt på tværs af grænser er blevet nemmere.

Lasse Nygaard, CEO hos Nordlid, kan godt se flere fordele ved corona-situationen, men han kan bestemt også se nogle udfordringer:

”Mange medarbejdere nyder at sidde hjemme og arbejde, og de er faktisk super effektive. Men man mister noget kultur på arbejdspladsen, når medarbejderne arbejder hjemme, og man mister også noget faglighed og sparring. Jeg tror desværre, at nettoregnskabet ikke nødvendigvis er positivt. Så for mig er udfordringen, hvordan får vi genskabt kulturen, når medarbejderne er på plads igen.”

Adm. direktør i Hesehus, Lars Hedal er enig med Lasse Nygaard og tilføjer to andre udfordringer:

”Det er svært at fastholde en stærk kultur. Selvom Teams kan meget, så bliver det meget rationelt og man holder møder med det team, man er på. Her spiller julefrokoster, bingoaftener osv. normalt en væsentlig rolle for, at vi mødes på kryds og tværs.”

Han fortsætter:

”Det er også en udfordring at onboarde nye kolleger, for uden de fælles arrangementer og fælles frokost, er det sværere at blive en del af virksomheden. Og så er der innovationen. Vi har skarpe kolleger, der kommer med masser af innovative ideer, og vi har ført mange af dem ud i livet i år, f.eks. visual search hos Matas. Men innovation sker ofte også, når man tilfældigt mødes ved kaffemaskinen, snakker over frokosten osv. Og den form for innovation lider noget under corona med de restriktioner, der er.”

Fra adm. direktør for MCG, Jesper Jørgensen lyder det:

”Corona har ikke nødvendigvis givet os mere tid, og en hjemmearbejdsdag er ofte ikke så romantisk som man tænker den. Væg-til-væg Teams-møder kan gøre, at det er vanskeligere at opretholde en fornuftig balance mellem koncentreret arbejde og de nødvendige pauser. Det er en udfordring på den lange bane,” siger han og tilføjer, at corona-situationen også har gjort noget godt:

”Vi har fået et større indblik i hinandens hverdag og familieforhold. Vi bliver inviteret med ind i stuen hos kollegaer og kunder, og det er med til at nedbryde de barrierer, der kan være i et professionelt forhold. Vi er mere sårbare overfor hinanden, og det hilser vi velkomment hos MCG.”

Gotchas Rasmus Brostrøm tilføjer endnu en udfordring:

”Udover at det er vigtigt ikke at arbejde decentralt i for stor udstrækning, fordi det går ud over det sociale og det kollegiale, så oplever vi også en udfordring med at afholde newbizz-møder i denne tid, hvor både vi selv og kunderne arbejder hjemmefra. Her er Teams ikke en værdig erstatning for det fysiske førstegangsmøde.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club