Af Peter Engholm 25@mail.dk

Umiddelbart udelukker en ’internet award’ ikke meget. Den nye DIA-formand vil med en ny tagline, Digital First, fokusere skarpt på digital markedsføring. Og søge samarbejde med internationale priser.

Juryformanden er udpeget, juryen er på plads – og tid og sted ligger fast: Danish Internet Award (DIA) finder sted den 22. april i Cirkusbygningen i København.

Med rammer og dommere i hus kan den nye juryformand, Thomas Pries fra Konstellation, koncentrere sig om at skære prisen til – ikke at DIA skal skrumpe, tværtimod, men profilen, kategorierne og kriterierne skal skærpes.

”DIA har fra sin spæde start udviklet sig til at være en af de store toneangivende awards herhjemme – takket været de kræfter, der har stået bag, og fordi det digitale får stadig større plads i markedsføring. Vi har tilmed kunnet byde Danish App Awards velkommen, og det vil styrke DIA – og få awarden ud til et bredere publikum,” siger Thomas Pries indledningsvis – og tilføjer:

”Når man hedder Danish Internet Awards, kan man sprede sig over mange områder – og det har man til dels gjort. Jeg vil gøre snitfladerne skarpere – med ét fokusområde; Digital markedsføring.

Og juryformanden har – trods udnævnelsen i begyndelsen af september – haft tid til at tænke over tingene:

”I foråret blev jeg kontaktet af Huset Markedsførring og Danske Medier, der spurgte, om jeg kunne være interesseret i formandsposten i DIA-juryen. Jeg sagde naturligvis ja med det samme, og jeg er dybt beæret over udnævnelsen, som faldt på plads for nyligt,” siger Thomas Pries.

Der vil blive lanceret en ny tagline til DIA – Digital First. Det sker ifølge Thomas Pries for at understrege, at prisen – der har udsigt til sit 11. show – er den vigtigste digitale award i Danmark, og for at udtrykke, at det digitale gennemsyrer virksomhedernes markedsføringsindsats – og er en del af kernen og grundideen.

”Dertil kommer, at der – i modsætning til en række andre awards – i hver kategori blot er én vinder; nemlig en Digital First,” siger Thomas Pries.

Danish App Awards er som nævnt blevet en del af DIA, men samlet set vil antallet af kategorier næppe vokse, lyder vurderingen fra Thomas Pries. Men der vil nok blive rokeret lidt rundt.

Ved at trække linjerne tydeligere op vil Thomas Pries gøre awarden mere skarp – og i øvrigt udadvendt. Og han er inspireret af et dansk tiltag og af to internationale priser:

”Creative Circle satte ny dansk kreativitet på dagsordnen for at få hævet det danske niveau. Dét mål bør enhver etableret dansk pris have – samt et internationalt udsyn. DIA er derfor nu i dialog med Lovie- og Webby-paraplyen, for på den måde være springbrættet til de europæiske og globale priser inden for digital markedsføring,” siger Thomas Pries.

Et tættere samarbejde med Lovie- og Webby-priserne vil bl.a. betyde, at DIA skeler i denne retning, når kategorier og kriterier skal skæres til. Thomas Pries kan også forestille sig, at indsendelsen kan ske på engelsk.

”Målet er, at bureauerne kun behøver at lave én – og derfor bedre – casefilm til de tre digitale awardshows,” siger Thomas Pries.

Han ser den nye fokus, nye tagline og nye kriterier som en justeringer snarere end radikale ændringer af DIA:

”Mit primære fokus vil være på at fortsætte den positive udvikling og gøre DIA til en endnu større og vigtigere fest, hvor godt arbejde hyldes,” siger Thomas Pries.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club