Saatchi-profil bliver luksus free-lancer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Lars Hartmann vil ikke mere være ansat eller bureau-ejer. Han vil være en enmands-hær, og den første kunde er på plads.

Selvom Lars Hartmann i de sidste par år har været senior kreativ hos Saatchi & Saatchi, så har han ved siden af arbejdet for smykkeforretningen Hartmanns.

Navnesammenfaldet er selvfølgelig ikke tilfældigt – forretningen ejes af hans bror Ulrik – men pointen er, at Lars Hartmann igennem 10 år har været “bureau” for Hartmanns, og været med til at bygge forretningen op til en markant succes. Hartmanns er i dag blandt skandinaviens førende juvelerforretninger og har 15 ansatte.

Det er dette arbejde, der har inspireret Lars Hartmann til nu at springe ud som free-lancer. Vel og mærke luksus free-lancer – forstået på den måde, at han vil specialisere sig i at arbejde med luksusmærker.

Ud over hans bror er den første kunde allerede på plads, idet Birger Christensen har valgt at samarbejde med Lars Hartmann i stedet for Fireball.

“Jeg har i et stykke tid tænkt over, at jeg godt kunne tænke mig noget andet, og jo mere jeg tænkte over det, så lå det jo lige for. Jeg har kunnet gøre en forskel gennem mit arbejde for Hartmanns, og jeg har herigennem erfaringerne og redskaberne med både luksusmarkedet og med rollen som free-lancer,” siger Lars Hartmann.”

Hans tilgang til free-lance livet er så bred, at han kan betragtes som en enmands hær.

“Jeg er først og fremmest engageret i at fortælle historier, og derfor passer luksus-varer rigtig godt i forhold til det, jeg vil. De har en merpris, som skal forklares, og det er typisk historien, der skal bruges til dette,” siger Lars Hartmann og fortsætter:

“Samtidig går jeg også meget op i at eksekvere – noget der f.eks. udmønter sig i, at jeg er begyndt at fotografere en del. I nogen opgaver betyder det, at jeg ikke bare arbejder med strategi og kreativitet – jeg kan også levere billederne. I andre opgaver kommer jeg selvfølgelig til at samarbejde med andre – herunder mere drevne fotografer.”

Fotograferingen spiller en dobbelt rolle i hans arbejde.

“Det er en god indgang til at identificere historien i et luksusbrand,” siger Lars Hartmann og peger på, at mange af sådanne brands er for små til at være rigtig interessante for et almindeligt reklamebureau.

“Her kan en enmands hær få meget mere ud af budgettet. Desuden er det centralt for den slags virksomheder og brands, at de kan være i dialog med kunderne, og reagere hurtigt på denne dialog. Det kræver hurtighed og fleksibilitet hos dem, der hjælper dem,” siger Lars Hartmann.

Før han kom til Saatchi var han med-bureau-ejer i Hartmann, Schmidt & Ravn.