Saatchi & Saatchi blev halveret i 2012

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Og et stort overskud blev til et stort underskud. Bureauet blev udsat for en opbremsning af de hårde.

Fem års fremgang hos Saatchi & Saatchi fik en brat afslutning i 2012. Og vel og mærke en af de hårde af slagsen. Bruttoavancen blev halveret, og et stort overskud blev vekslet til et stort underskud.

Mange reklamebureauer har mærket hårde tider i 2012 – typisk i form af at kunderne har droslet ned, specielt i 2. halvår.

Det har Saatchi & Saatchi også oplevet. Men bureauet oplevede også tab af nogle store kunder – heriblandt Pandora – og den cocktail var ikke rar.

“I et surt marked er det svært at komme tilbage på kundetab – og det tager tid at skære til,” siger adm. direktør Rikke Wichmann-Bruun, der tog over på posten efter Thomas Falck for tre måneder siden.

Det er således faldet i hendes lod at aflevere regnskabet, selv om det for hende er fortid, og hendes fokus er på at genskabe energien på bureauet.

“Der er nogle ting, vi skal lære af 2012. Markedet indebærer, at man bl.a. skal sørge for at være mere fleksibel og komme tættere på kundernes forretning. Vi har nu en ny ledelse og skåret til, så vi er tunet ind på fremtiden,” siger Rikke Wichmann-Bruun og fortsætter:

“Det er også et spændende marked, og der er muligheder, som vi skal evne at gribe. Vi holder fast i vores DNA og fokus på, at det er den gode ide, der skaber resultaterne. Men den gode ide skal folde sig ud på mange nye måder og platforme, og det skal vi kunne arbejde med.”

Nøgletal for Saatchi & Saatchi

  • Bruttoavance 21,071 mio. kr. -50,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 726.586 kr. -41,9 pct.
  • Lønandel 91,4 (55,8)
  • Resultat af primær drift -4,949 mio. kr. (+10,282 mio. året før)