Opdateret vedr. danske Google-tekster. Se kommentar af Finn Graversen i kommentarfeltet: Det var en af den slags opgaver, som let ender hos bureauets yngste kreative, fordi ingen af de tunge drenge og piger gider beskæftige sig med en så lille sag.
Men sådan gik det ikke hos Saatchi & Saatchi, og resultatet er blevet en kreativ ide, som bureauet gerne vil prale med.
Det omhandler Toyota, der har en fast aftale med Børsen, som indebar, at man skulle bruge en række indrykninger igennem en tre måneders periode. Så midt i en digital tid skulle man finde ud af lave print-annoncer – og det var hverken dobbeltsider, helsider eller bare halvsider, man havde til rådighed. Derimod blot nogle småannoncer på 2 eller 3×100 tilfældigt placeret i bladet.
Briefen handlede om at øge trafikken på Toyotas hybrid-bil side, og det var altså en bunden opgave på medievalget.
Det er lykkedes i en sådan grad, at trafikken er blevet tredoblet – og lad det være sagt med det samme. Det er en lille og enkel løsning. Saatchi har ikke opfundet noget nyt og banebrydende.
“God kreativitet handler hverken om mediet eller budgettet. Det handler om at kunne udvikle gode ideer på alle niveauer, der kan løse en given opgave, og det har teamet – Regner Lotz og Jesper Isholm – virkelig vist her,” siger Saatchis kreative direktør, Jason Mendes.
Ideen bygger på opfattelsen, at Toyota har et USP, når det gælder hybridbiler. Firmaet er det første, der var fremme, det har det bredeste udvalg og er på 5. generation, hvor de andre ligger længere tilbage.
“Derfor handler ideen om, at Toyota ikke er en af ud flere konkurrenter. Toyota er den eneste ene,” siger Jason Mendes.
Men hvordan pokker siger man det enkelt på 3×100.
Saatchi gik i gang med research på Google, og søgte de på engelsk på ‘hybrid cars’ så kom der 85 millioner hits. Ikke just den eneste ene.
I stedet gik man på Saatchi på jagt efter formuleringer, der gav 0 i resultat på Google. og det fandt man – som f.eks. “Meget hybridbil for pengene”, “Ekspert i hybridbiler”, “Hybridbil der kan anbefales” og “Hybridbil hvor automatgear er standard”
Derefter var det et spørgsmål om at etablere et microsite, der indarbejdede disse formuleringer, så når man brugte dem, blev resultatet 1 – og kun 1 – søgeresultat.
Med det på plads gav annoncerne sig selv: “Prøv at Google……”
Og altså en tredobling af trafikken i den periode, kampagnen kørte.
“Det her er et spørgsmål om at forstå Google Search, og realiteten er, at for ganske lidt ekstra er det lykkedes at give et gammelt og traditionelt medie som print et nyt liv,” siger Jason Mendes.
Kampagnen er slut nu, og derfor eksisterer micrositesne ikke mere.
https://www.youtube.com/watch?v=jw0–g296MA