Det vakte undren ved forrige uges Danish Digital Award (DDA), da aftenens to mest vindende bureauer, Mensch og Sansir, ikke fik særprisen som ‘Digital Partner of the Year’.
Den gik i stedet til Netcompany, hvis case for Brdr. A&O Johansen godt nok vandt en del, men ikke helt så meget Visit Faroe Islands-casen fra Mensch og Sansir.
Blandt de undrende var Markedsføring, der i sin vinderartikel spurgte award-ejer og juryformand, Kim Jong Andersen, hvorfor særprisen ikke gik til Mensch og Sansir. Og svaret lød bl.a.:
”Når vi i juryen skal finde vinderne af specialpriserne, kigger vi ikke efter det nominelle antal priser (…) AO-casen vinder, fordi den tager omnichannel til et nyt niveau (…) Det er en case med fremtidsperspektiver og klart potentiale til at disrupte branchen.”
Svaret lagde op til yderligere forklaring, for ”vi i juryen” var ifølge bedømmelseskriterierne på DDA’s hjemmeside Kim Jong Andersen selv.
Og det eneste konkrete, der stod om kriterierne, var netop antallet af nomineringer.
Skiftende navne, samme princip
Men lad os træde et skridt tilbage. DDA har uddelt særpris til bureauer fra og med 2016 – ganske vist med et konsekvent skiftende navn de seneste fem år, men princippet er det samme.
Reglen ved awardshows er, at det mest pointvindende bureau – optalt efter shortlister og awards – får prisen som årets bureau. Og sådan har det også været i DDA … de fleste gange. Men ikke hver gang. I de seks år, DDA har givet en særpris, er den i fire tilfælde tilfaldet bureauet med flest point. Se oversigten nederst.
I 2018 fik &Co flest point, men særprisen gik til Mensch og Sansir. I år var det som nævnt Mensch og Sansir, der var de mest point- og prisvindende, men ikke de særpris-vindende. Og hvis det endelig skal være: Merkle vandt i år lige så mange point som Mensch og Sansir.
Specialpriserne er formandens beslutning
Tilbage til kriterierne for særprisen – og til Kim Jong Andersen:
DDA’s kategorier er detaljeret beskrevet, inkl. vægtning, men om særprisen står der kun, at den bl.a. uddeles ud fra nomineringer. Hvad er kriterierne helt præcis?
”Det skal rettes, hvis der står ‘bl.a. ud fra nomineringer’ – det er et mix mellem nomineringer, wins og så en fuldstændig subjektiv, kvalitativ bedømmelse, hvor Thomas Wahl, Thomas Bjerg og jeg diskuterer, hvilken case, virksomhed og partner, der mest har brudt ny, digital grund, og vist vejen for resten af branchen i forhold til vores formålsparagraf,” svarer Kim Jong Andersen.
Det er dig, der udvælger specialpriserne?
”Ja, det står jeg på mål for. Specialpriserne er min indstilling – eller beslutning – og det er naturligt at vende dem i formandskredsen og med min medarrangør,” siger Kim Jong Andersen.
Efterfølgende er bedømmelses-ordlyden på DDA’s site blevet rettet, ganske som juryformanden indikerede:
Fra:
I specialpriserne er der kun en guldvinder. Denne udvælges af juryformanden bl.a. ud fra antallet af nomineringer.
Til:
I specialpriserne er der kun en guldvinder. Disse indstilles af juryformanden ud fra en helhedsbetragtning og DDA’s formålsparagraf.
Formålsparagraffen er sådan ud: ”Danish Digital Award har til formål at præmiere og synliggøre det mest inspirerende, effektive og veludførte digitale arbejde, der udvikler eller understøtter en virksomheds eller organisations forretningsaktiviteter.”
DDA – særpris til bureauer gennem årene
- 2021 – Digital Partner of the Year
Netcompany (flest point: Mensch & Sansir – og Merkle. To førstnævnte vandt mere ved awardshowet, sidstnævnte havde flere shortlister) - 2020 – Oracle’s pris for årets digitale bureau
Isobar (flest point: Isobar) - 2019 – Årets digitale bureausamarbejdspartner
Nordlid (flest point: Nordlid) - 2018 – Digital Agency of the Year
Mensch & Sansir (flest point: &Co) - 2017 – Digital Partner of the Year
&Co (flest point: &Co) - 2016 – Digital Partner of the Year
Robert/Boisen & Like-minded (flest point: Robert/Boisen) - 2015 – (ingen særpris)
Til gengæld var der hele 13 fagpriser til enkeltpersoner.