Baggrund: Fredagens historie om People Groups opsigelse af Sonofon var umiddelbart en overraskelse. Og måske alligevel ikke. Samtidig rejser den en række spørgsmål. Som f.eks. om loyalitet

Umiddelbart var det en meget overraskende udvikling i konkurrencen om Danmarks største reklamebudget, da det her til morgen blev kendt, at People Group havde opsagt samarbejdet med Sonofon – en kunde man havde haft i 16 år.

Men kommer man ind på de indre linjer, så er overraskelsen ikke nødvendigvis så stor. Og selv om markedsdirektør Peter Berg udtrykker stor ærgelse, så er det ikke givet, at dén holdning bliver bakket massivt op. Eller sagt mere fremadrettet: Der er sandsynligvis større opbakning bag en anden Peter Berg-udtalelse om bureausamarbejder, nemlig at når nogle døre lukkes, så åbnes nogle andre.

Reaktionen på opsigelsen vil sine steder være et “Nå?!”, afløst af et forklarende “nåeh-ja” – i hvert fald, hvis de informationer, Bureaubiz har samlet op, står til troende. Kilder i branchen fortæller om et samarbejde, der var slidt. Om tiltagende utilfredshed med outputtet fra People Group, og at Peter Berg var ved at være den sidste livslinie for Partners.

Men måske også frustrationer på bureauet over at man ikke kan finde hinanden. Desuden rumsterer navneskiftet til Teleonor – og dermed måske en frygt for, at det pludselig bliver nordisk (læs norsk) styret budget. Peter Berg har godt nok mange gange understreget, at dette ikke ligger i kortene, men måske har frygten alligevel været der.

Det ser således ud til, at Jan Duckert har fanget signalerne og grebet chancen til at skifte en kunde ud med en anden, da lejligheden bød sig.

Men det må gøre ondt på Peter Berg, der er kendt som en marketingmand, der arbejder langsigtet og meget tæt med sit bureau. Han har haft modet til at betræde nye veje sammen med bureauet – tænk blot på Polle fra Snave – og er ikke gået i panik, hvis der har været kampagner, der ikke er lykkedes som forventet.

Er der problemer i samarbejdet – specielt et så langt samarbejde – så er Peter Berg formentlig en type, der vil reagere ved at sige, at det må man arbejde på at løse.

Måske er det for meget at tale om loyalitet – ret beset er kunder vel aldrig loyale ud over, at de får det, de betaler for – men her dukker et af spørgsmålene op i kølvandet på historien.

Saatchi & Saatchi har deltaget i TDC-konkurrencen og udført en opgave tilsyneladende uden, at bureauets kunde, CBB Mobil, vidste det.

Det står uklart, om People Group har deltaget i konkurrencen, der er dog ikke noget, der tyder på det. People Group er kommet ind som en slags joker, som TDC har haft en meget hemmeligholdt dialog med.

Begge dele rejser dog spørgsmålet, om bureauers loyalitet over for deres kunder er ved at skifte karakter, og her er der givet en del, der vil gnække i det stille. De oplever kunder generelt som mindre loyale, og derfor ser de det ikke anderledes end, at kunderne nu smager noget af deres egen medicin.

Om det så er klogt af bureauerne at optræde på den måde, er en anden historie – der er trods alt forskellige krav til leverandører og kunder, når det gælder loyalitet.

Et andet spørgsmål omkring TDC-People Group dialogen knytter sig til måden, konkurrencen er håndteret på.

Såvidt Bureaubiz erfarer, har det været en full-scale konkurrence indeholdende både strategiske og kreative oplæg. Seks bureauer har været nævnt – men er ikke bekræftet – og der har muligvis været flere med. Det er under alle omstændigheder mere end det, som DRRB normalt anbefaler, og når det så viser sig, at der er en joker, som måske ender med at løbe med kunden – og måske endda uden at deltage i konkurrencen, kan det give de deltagende bureauer en mærkelig smag i munden af, at have været til grin.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club