SAP udfordrer mediabureauerne med ny platform

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

SAP forventer en milliardomsætning med en platform, som giver annoncører mulighed for selv at mediaplanlægge samtidig med, at annoncørerne opnår viden om best practice.

Danske Blackwood Seven er et dansk bureau som med venture-kapital i lommen arbejder med et tilbud til annoncørerne om en platform til automatisering af mediaplanlægningen og håndteringen.

Nu lyder der samme toner fra et af verdens førende softwarefirmaer, som har entreret med et dansk bureau i udviklingen samt salget af en tilsvarende softwareplatform.

Det blev offentliggjort forleden ved et arrangement hos danske Vertic hvor koryfæet Stan Rapp og Vertics Sebastian Jespersen fortalte om konceptet Entangled Marketing, som de har skrevet en bog om.

Entangled marketing handler om, at man ikke blot skal engagere forbrugeren, men at brand og forbruger skal indgå i en relation med hinanden, så brandet bliver en del af forbrugerens liv.

Det er netop den relation, som SAP med sin nye softwareplatform vil understøtte, fortalte Johann Freilinger, SAPs tyske marketing- og kommunikationsdirektør på samme arrangement.

Og ikke blot det. Ifølge den tyske direktør kan platformen – som SAP har brugt to år på at udvikle – spare annoncørerne for en masse omkostninger, bl.a. de fordyrende mellemled, som f.eks. mediabureauer.

SAP har regnet ud, at fordyrende mellemled og markedsføring, der ikke er tilstrækkelig relevant overfor forbrugerne, betyder, at annoncører “spilder” omkring 60 procent af den udgift, de bruger på digital annoncering.

“Globalt bliver der årligt brugt omkring 170 mia. dollars på digital annoncering, så derfor tror vi på et stort potentiale. Når en annoncør bruger 100 dollar på digital marketing, får han reelt kun visninger for 40 dollar. Resten går til mellemmænd og til annoncering, der ikke virker. Vi kan spare annoncørerne for mange af disse spildte kroner,” siger Johann Freilinger.

Uagtet dette budskab, så ser SAP fortsat mediabureauer som potentielle samarbejdspartnere. Det bliver blot et andet forretningsområde de skal tjene deres penge på end mediabooking, mener Johann Frelinger.

Omsætning på 10 mia. USD

Ved at bruge SAPS platform betaler annoncører og mediehuse hver især 15 procent af den omsætning, der lægges i systemet. Og den tyske direktør forventer at kunne skabe en milliardomsætning globalt.

“Vi regner med at kunne skabe en omsætning på 10 mia. dollars på globalt plan over de næste 3-5 år,” sagde Johann Freilinger og mener, at det er et konservativt skøn, fordi den digitale omsætning er i kontinuerlig vækst.

“Samtidig,” fortalte Johann Freilinger “kan platformen, som hedder SAP XM – give annoncørerne mulighed for at benchmarke med andre annoncørers kampagner, hvor man bruger samme software. Desuden kan man med platformen få at vide ikke blot, hvordan kampagnen performer, men også hvad der skal til for at kampagnen ville kunne performe bedre.”

Danske Vertic har ikke blot været inde over udviklingen og markedsføringen af platformen, men er gået skridtet videre og er trådt ind i et joint-venture med SAP.

“Vi ser det som en konkurrencefordel i forhold til andre bureauer at være en del af dette samarbejde med SAP. Vi får en indsigt og en forståelse af markedet og kan dermed tilbyde kunderne noget, som andre bureauer ikke kan, “ siger Sebastian Jespersen, adm.dir. i Vertic.

Han ser samtidig SAP XM som en døråbner til nye potentielle kunder, idet “80 procent af alle verdens største virksomheder i forvejen bruger SAP til at styre deres virksomhed”.

SAP om softwareplatformen:

  • SAP XM kan integrere alle platforme i en virksomhed. hvilket skaber en effektivisering.
  • SAP XM forbinder annoncører og medieudgiver, så man kan købe og sælge i real-time.
  • SAP XM er cloud-baseret. Det betyder, at man selv får førstehåndsoverblik over de data, der kommer ind på baggrund af annoncerne. Man kan koble sine CRM-data sammen med data’ene, så man f.eks. ved om kunden allerede har købt produktet inden man annoncerer til den enkelte forbruger.
  • Man kan benchmarke sine resultater med andre SAP XM kunder for at se, hvor effektive de har været og man kan også få forslag til, hvad man kan gøre, for at gøre kampagnen bedre.
  • Betalingen foregår ved, at annoncør og medie hver betaler 15% til SAP af annonceomsætningen.