Som bekendt har SAS skiftet politikeren Uffe Elleman ud med party-kongen Johnny Reimar i den nuværende reklamekampagne.
Årsagen til dette skifte er ifølge SAS’ nye marketingdirektør, Robin Kristensen, at SAS gerne vil gå fra kun at henvende sig til de nålestribede til også at nå ud til almindelige mennesker.
Robin Kristensen siger til Børsen, at væksten findes hos almindelige danskere, men de har en opfattelse af, at SAS er for dyre.
Marketingdirektøren vil ikke sætte priserne ned, men vil forklare os helt almindelige danskere, at vi får mere fritid og mere service ved at betale en lille smule ekstra.
Til den manøvre vil han omrokere på marketingbudgettet, så der fremover vil blive brugt flere penge på reklamer i gratisaviser og tabloidaviser og på TV vil reklamerne lægge sig opad bredt appellerende underholdningsprogrammer.
“Vi kommer ikke til at sætte vores værdier over styr. Vi prøver blot at sige, at hvis vi var en bil, var vi en Volkswagen og hvis vi var et varehus, var vi Ikea. Vi er for alle”, siger marketingdirektøren (Børsen, p. 48).
1. Google. 2. Apple 3. Walt Disney 4. BMW 5. Lego.
Danske Lego kommer ind som en flot femmer i en global imageundersøgelse fra Reputation Institute, der offentliggøres i dag.
Forbrugere fra 15 lande har fundet de 100 mest anerkendte virksomheder og aldrig tidligere har en dansk virksomhed ligget på femtepladsen.
Brandekspert Martin Roll, der har bopæl i Singapore, roser Lego og især Jørgen Vig Knudstorp for resultatet, men mener at Lego har potentiale til både at nå endnu højere på de globale imagelister og samtidig at øge omsætningen – især i Asien.
Ifølge Martin Roll kræver det dog, at ledelsen hos Lego bliver mere international. I Lego består bestyrelsen i dag kun af danskere og kun én af seks topledere er fundet uden for Danmark.
Jørgen Vig Knudstorp er enig i, at der bør være flere ikke-danskere i ledelsen og siger, at sammensætningen forhåbentlig ser anderledes ud om nogle år.
Endnu en dansk virksomhed er at finde på imagelisten. Det er Carlsberg, som er nummer 84 (Børsen, p. 42-42).