SAS’ kundetilfredshed dykker

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Ledelse og kabinepersonale er uenige om årsagen til faldet i kundetilfredsheden.

For godt et år siden havde SAS den højeste kundetilfredshed i 11 år og det var de meget stolte af.

Men nu er den igen faldende. Og kabinepersonalet og ledelsen er uenige om, hvad årsagen til dette er.

SAS’ målsætning for kundetilfredsheden i  2013 er indeks 74. Det var den da også så sent som i november sidste år, men her i januar og februar er den faldet til indeks 71, ifølge Berlingske.

Driftsdirektør Flemming Jensen mener, at den faldende kundetilfredshed skyldes, at der er flere fly, der er forsinkede – den såkaldte punktlighed, som de seneste måneder er faldet, således at SAS kun er det ottende mest rettidige flyselskab blandt de store europæiske luftfartsselskaber.

Og årsagen til den manglende punktlighed mener han, er hårdt vintervej, nyt indflyvningssystem i Oslo samt et trafikprogram, der er lidt for stramt.

Helge Thuesen, der er formand for kabinepersonalet, mener derimod, at den indgåede redningsaftale for SAS i november sidste år, har betydet et dårligt forhold til ledelsen og mangel på arbejdsglæde, som er gået ud over både kundetilfredshed og punktlighed.

Og ifølge kabineformanden er der kun én ting, der kan genoprette arbejdsglæden og dermed kundetilfredsheden:

”Ledelsen skal give os indflydelse på vores frihed. Vi skal se vagtplaner, der giver en jævn fordeling af vagter og hvor man tilgodeser deltidsgrupperne. Der skal også gives weekendfri hver fjerde uge, for det er så vigtigt for at sikre den sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv, som vi ikke har i dag” (Berlingske Business, p. 6).