Opdateret omkring bureauer: Centraliseringen af funktioner i SAS har stået på i et stykke tid, og det omfatter også marketing, som i langt højere grad skal styres ud af Stockholm.
Derfor genbesættes stillingen ikke, når Robin Kristensen nu forlader rollen som marketingchef i SAS Danmark for i stedet at blive marketingchef hos Viasat. Han har desuden siden den tiltagende centralisering varetaget mere tværgående funktioner.
I stedet varetager Kenneth Christiansen nu marketing-funktionen i Danmark med titel af marketing manager med reference til marketingdirektør Stefan Hedelius i Stockholm, der refererer til salgs- og marketingdirektør Eivind Roald i koncerndirektionen. Det oplyser pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.
SAS er også i gang med at finde et nyt globalt bureau, så man indskrænker antallet af samarbejdspartnere. Her er nogle bureauer udvalgt til at komme med et bud – Eivind Roald fortæller til norske Kampanje, at man i forrige uge samlede udvalgte bureauer til et møde og at arbejdet netop er startet. Processen forventes afsluttet i midten af november.
Blandt de navne, der nævnes finder man DDB og McCann – sidstnævnte er bureau for SAS i Danmark.
Eivind Roald fortæller også til Kampanje, at SAS snart vil gå ud med et “request for proposal” til et antal globale leverandører med henblik på at udvikle selskabets næste digitale platform. Han har store ambitioner og har sagt, at “SAS skal blive flybranchens svar på Google”.
Robin Kristensen er 35 år og får hos Viasat det overordnede ansvar for al produktkommunikation til satellit-, kabel- og bredbånds-tv-markedet; inklusive markedsføring af de mange rettigheder og tjenester som Viasat råder over.
Han skal sørge for synergi på tværs af alle anvendte markedsføringsplatforme både online og offline og på de sociale medier. Dertil skal han sikre, at Viasat får udnyttet potentialet i virksomhedens helt nye marketingkampagne ”Skru op for underholdningen – skru ned for Rune”.
Han har været hos SAS siden 2011, og før det var Robin Kristensen ansvarlig for Digital Marketing hos Telenor. Han har også en baggrund hos mediebureauerne Starcom og MediaCom. Robin Kristensen er cand. merc. fra Copenhagen Business School med speciale i Business, Administration & Marketing.