SAS skal kommunikere lidt mere nordisk

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

SAS i Danmark siger farvel til reklamekonceptet ”Så godt som hjemme”. Omdrejningspunktet bliver fælles nordisk, men eksekveringen bliver ren dansk – og Partners beholder budgettet.

“Vi siger farvel til Så Godt Som Hjemme med en sidste film, der har en twist over handlingen, og som har en hovedperson, som de færreste ville forvente at se i serien. Der er intet i vejen med likingen i serien, så når vi siger så offensivt farvel, kapitaliserer vi samtidig på vores hiditidige investeringer,” siger Robin Kristensen, marketingchef i SAS.

Den prisbelønnede serie fra Wibroe, Duckert & Partners bliver ifølge Robin Kristensen droppet, fordi effekten er aftagende, og fordi meget har ændret sig, siden serien blev lanceret. Bureauet pilles der ikke ved – det er fortsat Partners.

“Det fungerer bedst, hvis vi tager hul på et nyt reklamekoncept. Det vil blive lanceret i andet halvår, og hvordan det ser ud, er for tidligt at sige noget om. Men omdrejningspunktet bliver tid. Det har SAS også fokus på i Sverige og Norge – i Sverige tales der om “Tag vare på din tid” og i Norge “Vær der når det sker”. Vi ønsker, at vores kunder skal bruge mindst mulig tid på at rejse – og vi vil gøre tids-effektiviteten til en emotionel værdi,” siger Robin Kristensen.

Tids-elementet, der dækker over f.eks. punktlighed, mobil-checkin og fasttracks, skal samtidig tilføres en bredere appel i Danmark, hvor “business first” har skabt en god grobund blandt forretningsrejsende, men som samtidig har skabt et billede i den brede befolkning af et dyrt selskab.

“Omdrejningspunktet er ganske vist tid, men vi skal også have rykket på prisperceptionen – vi bliver i dag opfattet som dyrere, end vi rent faktisk er. Det er, hvad vi prøver at knække i kommende kampagner,” siger Robin Kristensen.

SAS tager hul på sidste tur med “Så godt som hjemme” den 6. juni.