Satire gavner ny IKEA-satsning

Peter Engholm
25@mail.dk

Tv og lyd integreret i møblementet, dét er tanken bag UPPLEVA. Den selvironiske præsentation fra IKEA har høstet 1,4 mio. visninger – og nu følger PR-drømmen: Landsdækkende parodi i USA.

I sidste uge gik IKEA ud med en film, skabt af det svenske bureau Forsman & Bodenfors, der præsenterer UPPLEVA, en ny produktserie af elektronik, der glider i ét med de øvrige IKEA-møbler.

Filmen serveres med et genoldigt glimt i øjet, bl.a. evner den kvindelige talsperson ikke at gribe fjernbetjeningen uden at tage blikket væk fra kameraet, hvilket da også er blevet bemærket – og hilst velkommen – af Adweek.

Filmen – der kan ses her – har trukket over 1,4 mio. visninger på YouTube, og tidligere på ugen fik den yderligere et skub fremad, da den amerikanske talkshow-vært, Conan O’Brien, tog både produktet og filmen under kærlig behandling.

En PR-drøm for IKEA, konstaterer svenske Resume. Se parodien her – efter reklamen.