SBS, der står bag tv-stationerne Kanal 4, 5 og 6 samt bl.a. radiostationen Voice, styrker nu sin placering på det kommercielle radiomarked. Det sker med købet af Radio 100, Radio Soft og Radio Klassisk.
Samtidig skifter selskabet ud på lederposten for radioaktiviteterne, idet den hidtidige direktør for SBS Radio, Frederik Meyer erstattes af Jim Receveur fra Radio 100.
SBS vil nu sætte endnu større fokus på at få flere lyttere til at tune ind på de kommercielle radiostationer. DR har i dag over 70 procent af al radiolytning i Danmark, men det forhold vil SBS gerne ændre:
“Med en bred portefølje af radiokanaler – lige fra The Voice til Radio Klassisk – i et og samme mediehus står vi nu langt stærkere rustet til at tage kampen op mod DR og sikre en sund og ligeværdig konkurrence i Danmark. Vi vil udvikle og udvide det kommercielle danske radiomarked,” siger Henrik Ravn, adm. direktør for SBS Media.
Radio 100 udspringer af Radio 100FM og blev etableret i 2010 bl.a. af adm. direktør Jim Receveur.
“Vi har nu for første gang en markedsstruktur, som gør det muligt at drive kommerciel radio på fornuftige vilkår i Danmark. Radio er et stærkt reklamemedie, som har de bedste forudsætninger for at tage markedsandele fra andre mediegrupper. Samtidig står SBS Radio nu godt rustet til at tage kampen op mod DR,” siger Jim Receveur.
SBS Radio havde før opkøbet ca. 50 pct. af det kommercielle marked. Den store konkurrent er DDR, der er et salgssamarbejde for primært de dagbladsejede radiostationer.
Frederik Meyer stopper som adm. direktør for SBS Radio d. 29. juni.
“Frederik har ydet en stor og vigtig indsats i forbindelse med omstruktureringen af SBS Radio, og jeg ønsker ham al mulig held fremover, siger Henrik Ravn.