Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureauet præsterer et ganske godt regnskab for hele 2008. Men det blev først og fremmest skabt på de første 9 måneder. Bureauet har netop etableret nyt digitalt bureau.

Scene 1: Scanad kom ud af 2008 med et ganske godt regnskab. Fremgang i bruttoavance og markant fremgang på bundlinjen.

Scene 2: Tidernes ugunst har ramt bureauet, der har måttet skille sig af med et par folk og medarbejderne er gået med til en kollektiv lønnedgang.

Sammenhængen mellem de to scener er ganske enkel. Bureauet mandede op igennem 2008 og ikke uden grund, for det gik faktisk rigtig godt. Så der var brug for de nye folk.

Men så kom 4. kvartal. I stedet for at opnormere skulle der skæres ned, og det gør man ikke bare uden videre.

“Vi ventede nok lidt for længe. vi tænkte ‘bliver det nu også så slemt’. Men det skulle vi selvfølgelig ikke have gjort”, siger adm. dir. Robert Rasmussen.

Omstændighederne taget i betragtning er han tilfreds med resultatet.

“Vores lønandel er selvfølgelig for høj. Den skal helst ikke være over 65, men det hænger sammen med udviklingen gennem året. Nu har vi så gearet organisationen til et andet aktivitetsniveau, og på nuværende tidspunkt synes jeg, det går ganske fornuftigt. Oven på at alle har skullet finde deres ben at stå på, så er der lidt mere optimisme at spore”, siger Robert Rasmussen.

Han peger desuden på, at satsningen på digitale kompetencer har virket. Bureauet har i 2008 firedoblet sin digitale omsætning, og man har netop etableret et nyt digitalt bureau under navnet Darwin og med Jens Strandbygaard som direktør. Darwin er et digitalt bureau, som beskæftiger sig med koncept, kreativitet, planning og mediestrategi, og det betjener allerede store kunder som Skoringen, Akzo Nobel og Unilever. Bureauet kommer til at bo sammen med Scanad. 

Nøgletal for Scanad Evolution Agency

  • Bruttoavance 31,386 mio. kr. +18,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 747.286 kr. -4,1 pct.
  • Lønandel 72 (74)
  • Resultat af primær drift 1,868 mio. kr. +187,4 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club