Af Peter Engholm 25@mail.dk

Scanad Udviklingsbureau bliver til Scanad Evolution Agency … en ordbogsøvelse? En leg med oversættelseprogrammet? Nej, et udtryk for noget mere favnende og en ustoppelig proces, siger bureauet.

Lidt unfair i grunden: Her har et team på Scanad i lang tid brudt hovederne med et grundlæggende navneskift – et skifte, der skal gennemsyre og drive alle forhold i bureaet, både for kunder og medarbejdere – og så er den umiddelbare reaktion en fokus på den lille forskel:

Fra udviklingsbureau til evolution agency – hvordan diffentierer I?

“Evolution rummer mere end udvikling”, siger adm. direktør Robert Rasmussen.

Og dén gradbøjer du på hvilken måde?

“Der ligger en naturlig nysgerrighed i evolution, en større grad af proces og noget ustoppeligt”, siger Robert Rasmussen.

Men stadig … det lyder som om, I har haft ordbogen fremme …

“Jo, sådan virker det, men reelt søger vi udnytte mulighederne i navnet. Og evolution favner et element af noget større, og evolutionary fortæller også om mennesker, der er udviklingsparate – modsat udviklingshæmmede”, siger Robert Rasmussen.

Med et navneskifte tænker man uvægerligt: Hvad var der i vejen med det gamle navn?

“Vi er andet og mere end bare ‘udvikler’, som klinger ingeniør-agtigt. ‘Udvikler’ er svært at forbinde med kreativitet. Der er mere kreativitet i evolution og i “Join the evolution” … tag det danske: “Følg udviklingen” – hvad ligger i det?

Det ved jeg nu ikke – det kommer an på, hvordan man udtaler det. I har jo en jysk dialekt …

“Joeh, vi er provinsielle – jyder og fynboer – og det er der værdier i”, siger Robert Rasmussen.

Men hvis Scanad er en forkortelse for Scandinavian Advertising, så giver det mening med Evolution Agency – i det mindste har I samme sprog fra start til slut …

“Vi går over til engelske termer, fordi de dækker internationalt, og vores kunder bliver i stigende grad internationale. Udviklingsbureau er der kun os, der forstår, men alle forstår evolution”, siger Robert Rasmussen.

Mere internationale, siger du – men I springer København over i processen?

“Vi arbejder nu hårdt på det modsatte, for ambitionen er at etablere os i København, for der ligger det største marked herhjemme. Vi skal bare være 100 pct. sikre på rigtige setup, før vi gør det. Men vi vil gerne, og medarbejderne sætter også pris på det – vi var der 12 år sidste gang”, siger Robert Rasmussen.

Med navneskiftet øver I jer også på sproget …

“Det kan du sige, men det væsentligste med navneskiftet er at udtrykke fællesskabet og bevægelsen. Evolution er vores drivkraft, som vi trækker ind i alle forhold”, siger Robert Rasmussen.

Så frem for bare at ringe til Berlitz har I vitterligt rystet posen?

“Ja, posen er rystet. Selv Scanad var til diskussion, men med det arvegods, der ligger i navnet, var det svært at flytte. Vi har startet en proces indefra og flytter os – bl.a. ved hjælp af et navn, som ikke har været ændret i 6-7 år. I mandags blev alle samlet i Århus, og snoren blev klippet. Det er en totalt ændret identitet – alt er skiftet, også titlerne. Jeg er f.eks. CEO nu”, siger Robert Rasmussen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club