Godt 250 personer i København gentog torsdag, hvad Aarhusianerne havde gjort to dage forinden: Mødtes i biografen for at se Predictions Reel, arrangeret af TV 2 og Creative Circle.
Leo Burnett har i nu 28 år samlet en rulle med de film, som man mener har de største vinderchancer i Cannes Lions.
Bureauet har det med at ramme rigtigt, også selv om det efterhånden er anden slags reklame i forhold til de oprindelige reklamefilm, der er samlet på rullen anno 2015.
For de 250 alt overvejende bureau-folk, der havde forsamlet sig i Grand, så netop ikke traditionelle reklamefilm, heller sågar traditionel reklame. Det er uforandret kreativitet, der folder sig ud, men det er – som vi har set det de senere år i Cannes Lions – ideer i en stadig bredere forstand.
Predictions Reel, som Reputation har bragt til huse herhjemme, samler favoritterne på tværs af kategorier. Og således er der film, der givet vil gøre en god figur i Craft, mens andre gør sig i eksempelvis Promo & Activation.
De 20 film på Predictions Reel viser variationen i, hvad marketingbudgetterne bruges til i dag.
Vi ser purpose-marketing eller goodvertising med uformindsket kraft, og her har Leo Burnett ubeskedent nok et både enkelt og overbevisende eksempel med i form af The Safety Truck:
Samsung, der bl.a. leverer store skærme, løser et trafikalt problem, som deres egne lastbiler er med til at skabe: Overhalinger, der er farlige p.g.a. manglende udsyn til modkørende biler. Det løses med et kamera på truckens front, og storskærme på bagsmækken viser – til glæde for de bagvedkørende biler – trafikken foran lastbilen.
Australske Optus vil vise, hvad man kan med et mobil-netværk, og mindsker med en ‘begavet bøje’ samtidig risikoen for haj-angreb via en app.
Budgetterne bruges også til at ranke ryggen hos kvinder – en tendens, der har kørt nogle år, og med P&G og Always’ #LikeAGirl som et udtalt og allerede prisvindende eksempel. Og den eneste af de 20 Predictions-film, der modtog klapsalver. Under Armour lader Gisele Bündchen kickbokse sig ud af SoMe-kritikken i ”I Will What I Want”.
Sportsstjerner bruges på vidt forskellig vis; Zlatan og hans tusser slår – i en dansk-svensk produktion – et slag for de 805 mio. mennesker på kloden, der sulter, mens Neymar og Lebron James – i epos-emmende produktioner – sælger hovedtelefoner fra Beats.
Humoren eksisterer stadig i 2015, også den globale af slagsen: Ikeas Singapore-producerede Bookbook, der parodierer Apple-hypen, og en Du- og Dubai-sag, der promoverer få-2-biografbilletter-betal-for-1 ved at fremhæve film, der er mere fornærmende/larmende/informative, end én person kan klare.
Se Leo Burnett Cannes Predictions forneden – og nederst kan du se rækkefølgen af de 20 film:
https://www.youtube.com/watch?v=ieMbOvF1K5Q
- BEATS BY DRE “The Game Before The Game” BEATS BY DRE “Lebron James in Re:Established 2014” R/GA (LONDON / LOS ANGELES, UK & USA)
- U.N. WORLD FOOD PROGRAMME “805 Million Names” Forsman & Bodenfors (STOCKHOLM, SWEDEN)
- LEICA CAMERAS “100” F/Nazca Saatchi & Saatchi (SÃO PAULO, BRASIL)
- IKEA “Experience The Power Of A Bookbook” BBH Asia Pacific (SINGAPORE, SINGAPORE)
- PROCTER & GAMBLE – ALWAYS “#LikeAGirl” Leo Burnett (TORONTO / CHICAGO / LONDON, CANADA, USA & UK)
- UNDER ARMOUR “I Will What I Want – Gisele Bündchen” Droga5 (NEW YORK CITY, USA)
- ZDK – CENTER FOR DEMOCRATIC CULTURE “Nazis Against Nazis – Germany’s Most Involuntary Charity Walk” GGH Lowe, Grabarz & Partner (HAMBURG, GERMANY)
- JOHN LEWIS “Monty The Penguin” Adam&EveDDB (LONDON, UK)
- OPTUS “Clever Buoy” M&C Saatchi (SYDNEY, AUSTRALIA)
- DU – TUESDAY MOVIE PROMOTION “Too Insulting” / “Too Distressing” / “Too Informative” Leo Burnett (DUBAI, U.A.E.)
- OK GO + HONDA UNI-CUB “I Won’t Let You Down” Mori / Drill / Dentsu / MoriMori / Kaibutsu / Birdman / Kirifuda / Creative Power Unit (TOKYO, JAPAN)
- HONDA – CIVIC TYPE-R “The Other Side” Wieden + Kennedy (LONDON, UK)
- SMART “The Dancing Traffic Light” BBDO (BERLIN, GERMANY)
- HAMMERHEAD “Hammerhead” R/GA (NEW YORK CITY, USA)
- SAMSUNG “The Safety Truck” Leo Burnett (BUENOS AIRES, ARGENTINA)
- GEICO “Unskippable: Family / Elevator / High Five” The Martin Agency (RICHMOND, USA)
- NIKE – BASKETBALL “House of Mamba” AKQA (SHANGHAI / LONDON, CHINA & UK)
- GUINNESS – AFRICA “Made Of Black” AMV BBDO (LONDON, UK)
- GATORADE “Made In New York” TBWAChiatDay (LOS ANGELES, USA)
- UBISOFT – ASSASSIN’S CREED: UNITY “Unity” Sid Lee (PARIS, FRANCE)