Se de største reklamebureauer. Samt de hurtigste og de langsomste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Der er byttet grundigt rundt på pladserne blandt de 5 største reklamebureauer. Se dem her – og se hvem der er er vokset mest. både i kroner og procent. Samt faldet mest.

Turbulensen var betydelig i 2014, når man kigger på, hvem der er landets største reklamebureauer. Kunde & Co er ny på toppen og enVision er ny på 2. pladsen. Men også de efterfølgende er nye på pladserne, og Hjaltelin Stahl bliver højdespringeren, idet bureauet er gået fra 12. til 5. pladsen.

Dette hop er resultatet af, at bureauet har den højeste vækst procentuelt blandt de store bureauer – dog tæt forfulgt af enVision.

Danmarks hidtil største reklamebureau, Zupa Recommended, er nede på 3. pladsen – og forsvinder helt ud, når næste års rapport bliver produceret. For bureauet er splittet op. Zupa fortsætter som Zupa, mens Recommended-delen er blevet en del af det nye Agency Spring sammen med Kernel Simpatico.

Zup Recommendeds fald giver også bundplaceringen som det bureau, der tabte mest i kroner. Kigger man på procenter, så er det dog det meget mindre Gefühl, der er faldet mest.

En god del af forklaringen på Zupa Recommendeds nedtur ligger i tabet af Bilka, da Dansk Supermarked valgte at samle budgetterne for Føtex og Bilka på ét bureau. Det har givet markant vækst hos enVision – men forsøger man at lægge enVision og Zupa Recommended sammen, så kan det tyde på, at Dansk Supermarked har sparet en god slat penge:

Zupa Recommended og enVision havde i seneste regnskabsår tilsammen 194 mio. kr. i bruttoavance. Det er et fald på næsten 40 mio. kr.

Turbulensen i toppen indebærer også, at kendte bureauer er røget ud af Top 5. People Group og Adpeople er på listen over de største fald i kroner – og er således også røget ud af Top 5. Nu indtager de pladserne som henholdsvis nr. 6 og 8.

Danmarks største reklamebureauer

  1. Kunde & Co: 147,023 mio.
  2. enVision: 102,400 mio.
  3. Zupa Recommended: 91,576 mio.
  4. Nørgård Mikkelsen: 73,344 mio.
  5. Hjaltelin Stahl: 71,848 mio.

Danmarks hurtigste voksende reklamebureauer

Stigning i bruttoavance, i kroner:

  1. enVision: + 27,318 mio.
  2. Hjaltelin Stahl: +19,753 mio.
  3. Kunde & Co: +14,179 mio.
  4. Advance: +8,064 mio.
  5. Nørgård Mikkelsen: +7,815 mio.

I procent:

  1. Revolt: +103,3 pct.
  2. Anew: +73,1 pct.
  3. detKoncept: +65,6 pct.
  4. Sponsorpeple: +60,0 pct.
  5. Pryhl: +55,8 pct.

Danmarks ”langsomste” reklamebureauer

Udvikling i bruttoavance, i kroner:

  1. Zupa Recommended: -65,787 mio.
  2. Adpeople: -22,125 mio.
  3. People Group: -17,314 mio.

I procent:

  1. Gefühl: -74,9 pct.
  2. Kong: -61,5 pct.
  3. Saatchi & Saatchi: -57,5 pct.

Årets bureaurapport udkom torsdag den 13. august i trykt form: 40 sider med en lang række nøgletal på 248 bureauer fordelt på 6 bureautyper. Nøgletallene er unikke. De indsamles dels gennem de trykte regnskaber, dels gennem den journalistiske dialog, Bureaubiz har med bureauerne. Man kan således ikke uden videre finde nøgletallene selv eller andre steder.


Rapporten koster 1895 kr. ex. moms. For 500 kr. ekstra kan man få ekstra eksemplarer (maks. 5).


Bestil ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk