75 film har siden januar været ratet og til afstemning i TV 2’s nye pris, Adwars. Fem skilte sig ud og blev short-listet, og nu er den endelige vinder fundet. Førstepladsen gik til Kims Den Hemmelige Søn skabt af Wibroe, Duckert & Partners. Og det var en klar sejr.
Systemet har været, at der både er stemt og ratet. Men ligegyldigt om man tæller stemmer, eller om man kigger på ratingen, så var Kims-filmen en klar nr. 1. Der er tale om en 2 minutter lang viral film, som er brugt til at skifte den mangeårige talsperson, Jørgen, ud. Et skifte, som dog indtil nu ikke har materialiseret sig i reklameblokken. Sejren indebærer, at Kims nu får for 750.000 kr. indrykninger på TV 2.
Der kåres ikke 2. og 3. pladser blandt de nominerede, men de blev alle vist i et Guldbreak mandag aften mellem Den Røde Løber og Zulu Awards-showet på TV 2 Zulu – og vel og mærke alle vist i fuld længde.
Partners kan desuden glæde sig over at have en film mere med blandt de fem short-listede: The Original med Kurt Thybo for Tuborg Classic.
Hos TV 2 er man meget tilfredse med forløbet af Adwars.
“Vi har oplevet en god opbakning fra bureauerne og et stort engagement hos seerne, så vi synes, det er blevet en rigtig god start på en aktivitet, som vi nu vil gå i gang med at videreudvikle til næste år,” siger Jacob Fischer-Nielsen, der er chef for TV 2 Kommercielle partnerskaber.
Han fortsætter:
“TV 2 har via bl.a. Adwars forstærket sit fokus på den kommercielle kreativitet og på kreativitetens effekt for annoncørernes kampagner. Adwars er forbrugernes stemme på, hvilke kampagner der trænger bedst igennem med de kreative budskaber, og Adwars giver den umiddelbare respons fra brugerne om, hvilke kampagner der virker.”