Af Finn Graversen, journalist

Wunderman har Danmarks klart største overskud blandt bureauer. Men er ikke nødvendigvis bedst når det gælder overskudsgrad eller fremgang på bundlinjen.

I et år, hvor den samlede bureaubranche øgede sit overskud med 51 pct., som det fremgår af den årlige Nøgletalsanalyse, så er der selvfølgelig mange flotte plusser at finde blandt de enkelte bureauer.

Men skal man liste de bedste til at tjene penge, så kan der være flere tilgange.

Den ene er ganske enkelt at kigge på de største overskud, men den liste vil selvsagt blive helt domineret af de største bureauer. Man kan dog dele branchen op i tre grupper efter størrelse, som det bliver gjort i den årlige BureauTrends rapport, hvori Nøgletalsanalysen indgår.

En anden er at kigge på overskudsgraden, og her vil der blive meget bedre plads til de mindre bureauer.

Endelig kan man også kigge på fremgang i overskud. Det behøver dog ikke være lig med et stort overskud, for udgangspunktet kan være et stort underskud, som enten er blevet meget mindre eller blevet vekslet til et plus. Og så taler man jo mere om et bureau, der har været gode til at forbedre driften.

Men lad os tage dem fra en ende af.

De største overskud blandt de største bureauer (+40 mio. kr. i bruttoavance) er også de største overskud i det hele taget og der er en vis stabilitet her. Wunderman er urørlige på toppen, mens Merkle er ret solide på 2. pladsen. Men GroupM og NoA og S360 er rykket ret voldsomt fra 2020 til 2021, så Top 5 nu ser således ud:

Største bureauer (+40 mio. kr. i bruttoavance)
1. Wunderman +188,557 mio. kr. +9,9 pct.
2. Merkle Denmark +86,478 mio. kr. +42 pct.
3. GroupM +55,623 mio. kr. +77,5 pct.
4. The North alliance +37,322 mio. kr. +275,8 pct.
5. S360 +35,096 mio. kr. +67,7 pct.

Sidste år var både AKQA og Dentsu med på Top5, men de havde begge et mindre godt år på bundlinjen.

Blandt mellemstore og små bureauer ser Top 5 således ud:

Mellemstore (20-40 mio. kr)
1. Hello Monday +13,04 mio. kr. +112,6 pct.
2. Co+ 12,15 mio. kr. (-0,124 mio. året før)
3. Help PR +11,313 mio. kr. +22,2 pct.
4. Frankly +11,044 mio. kr. +175,5 pct.
5. Precis Digital +9,288 mio. kr. +62,2 pct.

Små bureauer (-20 mio. kr.)
1. Vahle+Nikolajsen +8,307 mio. kr. -15,2 pct.
2. Mensch +7,001 mio. kr. +36,6 pct.
3. Kühl & Han +6,551 mio. kr. +94,8 pct.
4. Brandheroes +5,696 mio. kr. (-2,551 mio. året før)
5. Phoenix Designaid +5,628 mio. kr. (-0,115 mio. året før)

Kigger man i stedet for nominelle overskud på overskudsgraden, så vil der være flere gengangere fra ovenstående lister – men også nye navne. Baseret på overskudsgrad ser Top 5 listerne over de bedste bureauer til at tjene penge således ud:

Største bureauer
(Forrige års overskudsgrad i parentes)
1. Adpeople 43,2 (49,1)
2. FFW, Gruppen 37 (13,9)
3. Merkle Denmark 31,4 (28,8)
4. Wunderman 31,4 (30,6)
5. S360 30,8 (25,3)

Mellemstore bureauer
(Forrige års overskudsgrad i parentes)
1. Help PR 41,8 (40)
2. Co+ 41,4 (-1)
3. Hello Monday 34,4 (23,6)
4. The Mano Comapny 29,9 (26,8)
5. Searchmind 29,2 (24,8)

Små bureauer
(Forrige års overskudsgrad i parentes)
1. Humanic 64,5 (-229,6)
2. Kühl & Han 62,2 (58,4)
3. Vahle+Nikolajsen 49,4 (52,2)
4. Kilo Design 48,1 (-20,4)
5. Rossen & Co 47 (36)

Endelig kan man også kigge på, hvem der har været bedst til at forbedre deres indtjening. Her er er der tale om bureauer, som ikke nødvendigvis er kommet ud med store overskud. Forbedringen kan ligge i en kraftig reduktion af et stort underskud – eller ligefrem at veksle et stort underskud til et overskud. Det gælder ganske mange af bureauerne på listen herunder – som f.eks. mediabureauet Mediabrands, som i 2020 havde et kæmpestort underskud, men rettede så meget op på skuden i 2021, at det blev til et lille overskud.

Listen over de største fremgange på bundlinjen ser således ud:

Største bureauers fremgang

(Den nominelle fremgang. Resultatet i 2020 i parentes)

  1. Mediabrands (IUM) +32,536 mio. kr. (fra -28,55 mio. kr. til +3,986 mio.)
  2. The North Alliance (Noa) +27,391 mio. kr. (fra +9,931 mio. kr. til +37,322 mio.)
  3. Merkle Denmark +25,591 mio. kr. (fra +60,887 mio. kr. til +86,478 mio.)
  4. Spring Family +25,446 mio. kr. (fra -1,533 mio. kr. til +23,913 mio.)
  5. Manyone +25,347 mio. kr. (fra -7,432 mio. kr. til +17,915 mio.)

Mellemstore bureauers fremgang

(Den nominelle fremgang. Resultatet i 2020 i parentes)

  1. Charlie Tango +13,676 mio. kr. (fra -25,74 mio. kr. til -12,064 mio.)
  2. Co+ +12,274 mio. kr. (fra -0,124 mio. kr. til +12,15 mio.)
  3. Frankly +7,035 mio. kr. (fra +4,009 mio. kr. til +11,044 mio.)
  4. Hello Monday +6,906 mio. kr. (fra +6,134 mio. kr. til + 13,04 mio.)
  5. Nordlid +6,502 mio. kr. (fra -9,166 mio. kr. til -2,664 mio.)

Små bureauer

(Den nominelle fremgang. Resultatet i 2020 i parentes)

  1. Humanic +9,036 mio. kr. (fra -4,998 mio. kr. til +4,038 mio.)
  2. Brandheroes +8,247 mio. kr. (fra -2,551 mio. kr. til +5,696 mio.)
  3. Phoenixdesignaid +5,743 mio. kr. (fra -0,115 mio. kr. til +5,628 mio.)
  4. Rodkjær Event +4,511 mio. kr. (fra -3,757 mio. kr. til +0,754 mio.)
  5. Kühl & Han +3,188 mio. kr. (fra +3,363 mio. kr. til +6,551 mio.)

Nøgletalsanalysen bygger på regnskaber fra 384 bureauer med en samlet bruttoavance på 9,5 mia. kr. og er indeholdt i rapporten BureauTrends, som kan bestilles her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club